مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد خدمات و معیارهای مصرف انرژی سازمان استاندارد دربازدید از هلدینگ پتروپالایش اصفهان عنوان کرد:

طرح های گوگرد زدایی از گازوییل و مازوت توسط وزارت نفت با سرعت پیگیری شود

تولید گازوییل سبز در پالایشگاه اصفهان خبر مسرت بخشی است

به گزارش سبا724، در راستای اجرای ماموریت سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص ارزیابی انطباق سوخت تولید داخل کشور و در ادامه فرایند بهبود کیفیت و استانداردسازی محصولات نفتی تولید داخل، دکتر محمد سجاد گازر مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران به اتفاق سرپرست اداره کل استاندارد استان اصفهان و معاونین و کارشناسان مربوطه از هلدینگ پتروپالایش اصفهان بازدید کردند.

مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید از پالایشگاه اصفهان و نمونه برداری از بنزین و گازوییل تولیدی این پالایشگاه افزود: سازمان ملی استاندارد ایران در دو سال اخیر ورود جدی به بحث کیفیت سوخت و انرژی داشته است و در دوره تحولی اقدامات بسیار مهمی نسبت به نمونه گیری و ارزیابی انطباق از محصولات پالایشگاه‌های کشور و مجموعه انبار نفت از جمله بنزین، گازوییل و مازوت صورت پذیرفته است.

محمد سجاد گازر، با بیان اینکه این کار در راستای عمل به وظایف قانونی انجام می‌گیرد افزود: سازمان ملی استاندارد ایران موضوع اجباری کردن استاندارد گاز طبیعی و گازوییل را از طریق شورای‌عالی استاندارد پیگیری کرده و مقرر شد این کار برای گاز طبیعی از سال ۱۴۰۴ و برای گازوییل از سال ۱۴۰۵ انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد ایران به طور مستمر پیگیر کیفیت بنزین و گازوییل است، تصریح کرد: این سازمان در دو سال گذشته اقدامات موثری برای نمونه گیری از پالایشگاه‌های کشور انجام داده که سر منشأ اتفاقات خوبی بوده است.

گازر ادامه داد: با این اقدامات و استاندارد سازی‌های انجام شده، شاهد هستیم که وزارت نفت در کنار دغدغه‌ای که برای تامین سوخت در کشور دارد، در دو سال گذشته، پروژه‌های مربوط به کیفیت سوخت را تسریع داده است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه اصفهان، یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازوییل در کشور است، افزود: در سال قبل نمونه گیری که از محصول گازوییل این پالایشگاه صورت گرفت مقدار گوگرد در آن ۶۵۰۰ پی‌پی‌ام بوده اما امسال این پالایشگاه اعلام کرده که با اجرای طرح‌های بهبود، میزان گوگرد گازوییل در آن کاهش یافته و گازوییل سبز تولید می‌شود که خبر خوشحال کننده‌ای است.

مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد ایران گفت: امروز نیز ما با حضور در پالایشگاه اصفهان از گازوییل تولید شده در آن نمونه گیری کردیم و نتایج بررسی آن را اعلام می‌کنیم.

****امنیت انرژی تنها به تامین آن نیست بلکه کیفیت هم مهم است

وی افزود: طبق آیین نامه هیات وزیران میزان کیفیت تولید مازوت تا سال ۱۴۰۷ باید به حد استاندارد برسد.

مدیر کل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیط زیست سازمان ملی استاندارد گفت: هر چند اجرای این قبیل طرح‌ها هزینه‌بر است اما این نکته را نباید فراموش کرد که امنیت انرژی فقط تامین آن نیست بلکه کیفیت هم مطرح است.

وی افزود امیدواریم پروژه‌های بهبود کیفیت سوخت تولید داخل کشور از جمله پروژه گوگرد زدایی برای گازوییل و مازوت مطابق برنامه اعلامی وزارت نفت به این سازمان صورت پذیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که با مجموعه اقدامات انجام شده در کشور و همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف، مشکلات ناشی از هوای آلوده و همچنین ناترازی سوخت به حداقل برسد.

***میزان گوگرد گازوییل تولیدی پالایشگاه اصفهان به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است

معاون تولید پالایشگاه اصفهان نیز در این بازدید گفت: حدود ۲۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور از جمله بنزین و گازوییل در این پالایشگاه تولید می‌شود.

اصغر صابری، با بیان اینکه ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند، افزود: بنزین یورو ۵ مطابق با استانداردهای روز اروپا از ۱۰ سال گذشته در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

وی با اشاره به تولید روزانه ۲۳ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ در این پالایشگاه، اظهار کرد: امیدواریم حجم بیشتر این سوخت که جزو پاک‌ترین گازوییل‌های تولیدی در کشور است در سطح کلانشهر اصفهان که با مشکل آلودگی هوا مواجه است، توزیع شود.
وی گفت: میزان گوگرد گازوییل تولیدی این پالایشگاه با اجرای دو پروژه بزرگ که مهر سال گذشته به بهره‌برداری رسید به کمتر از ۱۰ پی‌پی‌ام کاهش یافته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا