گزارش موسسه سیاست راهبردی استرالیا؛
ایران در زمره کشور‌های پیشتاز دنیا در عرصه فناوری

پایگاه اینترنتی «موسسه سیاست راهبردی استرالیا» در گزارش خود با عنوان «رهگیری فناوری‌های مهم» نوشت ایران در شش فناوری مهم، در زمره ۵ کشور برتر و پیشرو دنیا قرار دارد.

ایران در زمره کشور‌های پیشتاز دنیا در عرصه فناوریبه گزارش  سبا 724؛  پایگاه اینترنتی «موسسه سیاست راهبردی استرالیا» در گزارش خود با عنوان «رهگیری فناوری‌های مهم» نوشت ایران در شش فناوری مهم، در زمره ۵ کشور برتر و پیشرو دنیا قرار دارد.
در این گزارش به قلم دکتر جیمی گادا، جنیفر وونگ لیونگ، استفان رابین و دنیل کِیو (Dr Jamie Gaida , Dr Jennifer Wong Leung , Stephan Robin & Danielle Cave) که به تاریخ ۲ مارس امسال منتشر شده، آمده است:
دموکراسی‌های غربی در رقابت جهانی در حوزه فناوری، از جمله رقابت در زمینه دستاورد‌های علمی و پژوهشی و توانایی برای حفظ استعداد جهانی، شکست خورده اند.
تحقیقات ما نشان می‌دهد چین، بنیان‌های لازم را برای دستیابی به جایگاه ابرقدرت دنیا در حوزه علمی و فناوری فراهم کرده و گاه در تحقیقات بسیار تأثیرگذار در اکثر حوزه‌های فناوری مهم و نوظهور، به میزان قابل توجهی پیشتاز است. در خصوص جایگاه دوم به لحاظ قدرت فناوری، رقابت نزدیک و فشرده‌ای بین انگلیس و هند وجود دارد که هر دو آن‌ها در ۲۹ مورد از فناوری‌های ۴۴ گانه مد نظر ما، در زمره ۵ کشور برتر قرار دارند. پس از آن نیز کشور‌های کره جنوبی و آلمان به ترتیب در ۲۰ و ۱۷ فناوری پیشتاز بوده و در جایگاه ۵ کشور نخست قرار می‌گیرند. استرالیا در ۹ فناوری { از فناوری‌های ۴۴ گانه بررسی شده در این گزارش} جزء پنج کشور برتر دنیاست و بعد از آن نیز ایتالیا در ۷ فناوری، ایران در شش فناوری و ژاپن به همراه کانادا در ۴ فناوری جزء برترین‌ها هستند. روسیه، سنگاپور، عربستان، فرانسه، مالزی و هلند نیز فقط در یک یا دو فناوری، جزء پنج کشور برتر دنیا هستند. برخی دیگر از کشورها، نظیر اسپانیا و ترکیه نیز معمولا جز ۱۰ کشور برتر قرار دارند، اما در زمره ۵ کشور برتر دنیا قرار نمی‌گیرند.
طبق این گزارش، ایران در حوزه‌های موتور‌های پیشرفته هوانوردی، مواد مقیاس نانو و صنایع، پوشش (coatings) و مواد کامپوزیت پیشرفته رتبه پنجم دنیا را به خود اختصاص داده است.
این کشور همچنین در حوزه “مواد هوشمند” و “سوخت‌های زیستی” جایگاه چهارم را در بین پنج کشور برتر دارد.
گزارش «رهگیری فناوری‌های مهم» علاوه بر شناسایی کشور‌های پیشرو، مشخص کرده است که کدام سازمان ها- دانشگاه ها، شرکت‌ها و آزمایشگاه ها- در کدام حوزه‌های فناوری پیشتاز هستند. مثلاً، دانشگاه فناوری دلفت (Delft University) هلند در برخی فناوری‌های کوانتومی برتر است./سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا