لغو نام‌نویسی طرح یکپارچه خودرو بر دلار اثر دارد؟

کوایران: با استیضاح وزیر صمت زمزمه‌هایی مبنی بر به موقع انجام نشدن ثبت‌نام طرح تخصیص یکپارچه فروش خودرو وجود دارد. با توجه به افزایش سهم پول از نقدینگی، ثبت‌نام در این طرح برای مدتی سطح قابل توجهی از نقدینگی را می‌توانست بلوکه کند و از اثر تخریب‌کنندگی نقدینگی بکاهد.

به گزارش  سبا 72، در مطلبی که چندی پیش از آمار نقدینگی بانک مرکزی منتشر شده بود، مشخص شد که میزان رشد نقدینگی در کشور به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، ولی در کنار این گزارش رقمی که حساسیت تحلیلگران را برای داغ بودن موتور تورم برانگیخت، رکوردزنی سهم پول از نقدینگی در بهمن ۱۴۰۱ است. بررسی‌های اکوایران از مقایسه داده‌های بانک‌ مرکزی نشان می‌دهد که سهم پول از نقدینگی در دومین ماه زمستان رکورد یازده‌ساله را شکسته است تا بدین ترتیب نگرانی‌ها از تورم همچنان پابرجا بماند.

نقدینگی از دو بخش پول و شبه‌پول تشکیل شده است. منظور از شبه‌پول، سپرده‌های مدت‌دار است که سپرده‌گذار با هدف کسب سود سپرده، مدت بیشتری را از مصرف پول صرف نظر می‌کند ولی افزایش سهم پول از نقدینگی نشان‌دهنده چیرگی انتظارات تورمی بر جامعه است و افزایش این نسبت قدرت تخریب سیل نقدینگی در بازارهای دارایی‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در این شرایط نقدینگی با سرعت بیشتری دست به دست خواهد شد و در نهایت می‌تواند بازارهای مختلف مانند ارز را تحت تاثیر موج نقدینگی قرار دهد.

ریسک‌های سیاسی غالبا در این مدت تامین‌کننده سوخت رشد قیمت دلار بوده‌اند. به همین خاطر خبرهایی که امیدها را از احیای برجام کمرنگ‌تر می‌کند یا خبرهایی که موضع‌گیری‌های سیاسی خارجی را علیه ایران نشان می‌دهد، می‌تواند به عنوان خبر منفی اثرگذار بر بازار ارز طبق روال گذشته موتور رشد قیمت دلار را روشن کند. به همین خاطر به نظر می‌رسد افزایش ریسک‌های سیاسی در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ نیز در افزایش تقاضای پول و رشد سهم پول از نقدینگی بی‌تاثیر نبوده است.

روز قبل لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نپشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نصب مجدد دوربین‌ها در ایران را آغاز کرده است. انتشار این خبر باعث عقب‌نشینی دلار شد و قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا کرد ولی با استیضاح وزیر صمت زمزمه‌هایی مبنی بر به موقع انجام نشدن ثبت‌نام طرح تخصیص یکپارچه فروش خودرو وجود دارد. با توجه به افزایش سهم پول از نقدینگی، ثبت‌نام در این طرح برای مدتی سطح قابل توجهی از نقدینگی را می‌توانست بلوکه کند و از اثر تخریب‌کنندگی نقدینگی بکاهد، ولی با مبهم بودن زمان و آینده این طرح، در صورتی که اخبار منفی به گوش بازار برسد، سیل پول‌های در جریان جامعه می‌تواند با سرازیر شدن در بازار ارز نوسان‌های بلندتری را در بازار ارز ایجاد کند.

سکه رفاه صف فروش شد

خبری که روز قبل خبرنگار وال استریت ژورنال منتشر کرد ترمز دلار را کشید و اسکناس آمریکایی را مجبور به عقب‌نشینی کرد. قیمت تتر هم در واکنش به عقب‌نشینی قیمت دلار کاهش پیدا کرد و قیمت پایانی نسبت به ابتدای معاملات روز سه‌شنبه دو‌ کانال عقب نشست. با این وجود تتر هنوز موفق نشده محدوده حمایتی ۵۴۰۰۰ – ۵۵۰۰۰ را بشکند. شکست این حمایت از نظر تکنیکالی باعث شکست انتظارات صعودی در برهه کنونی خواهد شد. با عقب‌نشینی قیمت دلار در روز قبل، سکه رفاه که تا روز سه‌شنبه صف خرید را تجربه می‌کرد. صف فروش تشکیل شد و قیمت‌ها به آخرین پله کانال ۳۳ میلیونی سرک‌ کشیدند. نحوه واکنش سکه رفاه به سطح ۳۳ میلیون تومانی در گام اول و سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در گام دوم برای تصمیم‌گیری درباره آینده کوتاه‌مدت سکه رفاه می‌تواند مهم باشد.

جولان نقدینگی در بازار سرمایه

بازار سرمایه روز قبل رشد کرد و جولان نقدینگی مانع از عقب‌نشینی شاخص کل شد. بازار سرمایه سوار بر موج نقدینگی که بر آن سوار شده می‌تازد و موانع را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد، به همین خاطر پیش‌بینی آنکه کدام مانع مقاومتی در نهایت منجر به عقب‌نشینی شاخص کل خواهد شد کمی سخت است.

برآیند عملکرد سهام شستا، شپنا، خگستر و تجارت در روز جاری می‌تواند به بررسی کلیت بازار برای روزهای آتی کمک کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا