افتتاح طرح‌های صنعتی پیش نیاز توسعه

همزمان با گرامیداشت هفته دولت طرح‌های مختلف تولیدی_صنعتی و زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فارس در حال افتتاح می باشد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

به گزارش سبا724، از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم ارتقای شاخص‌های اقتصادی و توسعه واحدهای صنعتی به صورت جدی در اولویت دولتمردان قرار گرفت و مسئولان دستگاه‌های مربوطه تمام تلاش خود را برای رونق صنعت در کشور با هدف تحقق شعار سال بکار گرفته‌اند.

فارس در مسیر صنعتی شدن/ افتتاح طرح‌های صنعتی پیش نیاز توسعه

توسعه شهرک‌های صنعتی در اولویت دولت سیزدهم

رئیس دولت سیزدهم هم در طول ۲سال گذشته با مدیران شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور به صورت چهره به چهره دیدار و دستور رفع مشکلات آنان را صادر کرده است.

معاون وزیر صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران نیز که معتقد است توسعه شهرک‌های صنعتی یک اولویت مهم برای دولت سیزدهم است و اقدامات مؤثری در این بخش انجام شده است اعلام کرد که در ۲سال گذشته ۱۲ هزار هکتار زمین به شهرک‌های صنعتی الحاق شده که نسبت به مدت مشابه دوسال قبل‌تر از آن رشد ۲۳۱درصدی داشته است.

بدین ترتیب دولت مردمی به تبعیت از تأکیدات رهبر معظم انقلاب و اهمیت ضرورت‌های توسعه اقتصادکشور، حمایت از صنعت و تلاش برای رونق این بخش را وظیفه و رسالت خود قلمداد می‌کند.

رونق شهرک‌های صنعتی در گرو ایجاد زیرساخت‌ها

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در جذب سرمایه‌گذار و رونق تولید، ایجاد زیرساخت‌های لازم اعم از برق، بهسازی و آسفالت معابر و تأمین آب و گاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

هر سال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی استان از محل اعتبارات داخلی خود مبلغی را برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها اختصاص می‌دهد؛ اگرچه این میزان نتوانسته آن طور که باید جوابگوی نیازهای استان فارس در این بخش باشد اما تخصیص این مبالغ هم سهم بسزایی در پیشبرد برخی اهداف در این زمینه دارد.

در حال حاضر هر استان در تلاش است که گام‌های اساسی و ثمربخشی را برای حرکت در مسیر صنعتی شدن بردارد؛ استان فارس نیز به عنوان منطقه‌ای کلیدی در کریدور جنوب_شمال، جایگاهی مهم در برنامه‌های کلان توسعه‌ای کشور دارد و در حال طی کردن پله‌های ترقی به سمت صنعتی شدن است.

فارس در مسیر صنعتی شدن

در حقیقت صنعتی شدن در استان فارس به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز به منظور توسعه اقتصادی و اجتماعی استان محسوب می‌شود چراکه استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی افزون بر تأمین امکانات زیربنایی به شکل مناسب، کامل، توجیه‌پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست‌ محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، شرایط ایجاد همکاری‌های جدید میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی بیشتر شود.

بدون شک ایجاد شهرک‌های صنعتی می‌تواند در تثبیت و نگه‌داشت جمعیت در نواحی مختلف، تأمین اشتغال و افزایش درآمد مؤثر باشد.

استاندار فارس هم از ابتدای شروع فعالیت‌های خود در دولت سیزدهم تاکنون تأکید بسیاری بر ضرورت رونق شهرک‌های صنعتی و استقرار هر چه سریعتر واحدهای صنعتی در این شهرک‌ها و حل مشکلات مربوط به واگذاری زمین در این شهرک داشته است.

محمدهادی ایمانیه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰ در بازدید از ۱۰ واحد تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بزرگ شیراز اعلام کرد که استانداری فارس مکلف به برطرف کردن مشکلاتی است که در شهرک صنعتی شیراز وجود دارد.

وی معتقد است اصلاح فرآیند واگذاری زمین در شهرک صنعتی شیراز ضرورت دارد و باید تدابیری لحاظ شود تا واگذاری‌ها قبل از صدور پروانه بهره‌برداری ممنوع شود.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ هم مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس اعلام کرد که پروانه بهره برداری شهرک صنعتی غیر دولتی شرکت توسعه صنایع و صادرات فارس، به عنوان نخستین شهرک صنعتی غیر دولتی در مرکز استان صادر و به ایجاد کنندگان این شهرک اعطا شد.

بنابراین با تدابیر متولیان امر، روند استقرار و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی فارس شتاب گرفته و بسیاری از شهرستان‌های استان در مسیر توسعه صنعتی قرارگرفته‌اند.

در حال حاضر هم همزمان با گرامیداشت هفته دولت طرح‌های مختلف تولیدی_صنعتی و زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در حال افتتاح است و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

فارس در مسیر صنعتی شدن/ افتتاح طرح‌های صنعتی پیش نیاز توسعه

افتتاح یا کلنگ زنی چهار طرح در شهرک صنعتی خرامه

در این هفته افتتاح و کلنگ زنی چهار طرح صنعتی،تولیدی و زیرساختی در شهرک صنعتی خرامه با اعتبار ۱۴۰میلیارد تومان آغاز شده و نخستین مجموعه سردخانه‌ای این شهرستان در مدار فعالیت قرارگرفت.

در این مراسم که معاون هماهنگی عمرانی استاندار فارس، نماینده مردم شهرستان های خرامه، کوار و سروستان در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و فرماندار و مسئولان شهرستان خرامه حضور داشتند، طرح‌های سردخانه ۲مداره زیر صفر و بالای صفر با ظرفیت چهار هزارتن، اشتغال ۱۵نفر و سرمایه‌گذاری ۹۰میلیارد تومان و واحد تولیدی نوار پلیمری با سرمایه‌گذاری ۳۰میلیارد تومان و اشتغال ۱۵نفر افتتاح شد.

همچنین کلنگ عملیات اجرایی طرح‌های زیرساختی احداث مسیل،جدول‌گذاری زون کارگاهی و خیابان‌های شهرک صنعتی با اعتبار پنج‌ میلیارد تومان و نیز طرح صنعتی واحد بسته‌بندی موادغذایی با اعتبار ۱۵میلیارد تومان به زمین زده شد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس در این مراسم با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی خرامه با هدف فراهم کردن شرایط به منظور جذب سرمایه‌گذار گفت: تاکنون ۳۶پروژه زیر ساختی در این شهرک صنعتی اجرا و بستر توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان محروم خرامه ایجاد شده است.

سید مصطفی هاشمی ادامه داد:این موضوع بیانگر این است که روند استقرار و بهره‌برداری از واحدهای صنعتی در این شهرک صنعتی شتاب گرفته و شهرستان خرامه در مسیر توسعه صنعتی قرارگرفته است.

وی با اشاره به ۲طرحی که در این شهرک صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند،افزود:یکی از این طرح‌ها که نخستین طرح سردخانه‌ای شهرستان خرامه نیز محسوب می شود، ظرفیت نگهداری چهار هزارتن محصولات کشاورزی و موادغذایی را در فاز نخست خود ایجاد کرده که می تواند ظرفیت خوبی را برای ذخیره و نگهداشت محصولات کشاورزی شهرستان فراهم کند.

هاشمی اضافه کرد: بخشی دیگری از این مجموعه هم با راه‌اندازی خطوط تولید در قیمت بسته‌بندی خشکبار نظیر پسته و انجیر فعالیت خواهد کرد.

وی یادآور شد: در فازهای بعدی این کارخانه نیز فرآوری محصولات کشاورزی نظیر انار و نیز تولید انواع ترشیجات و شوریجات راه‌اندازی می‌شود.

هاشمی به افتتاح طرح تولید نوار پلیمری اشاره کرد وگفت:این واحد نیز که در مدت زمان ۱۰ماه ساخته شده، افزون بر تأمین نیازهای استان، ظرفیت تأمین نیاز استان‌های دیگر را هم خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های تولید در شهرک صنعتی خرامه ،افزود:در بخش اعتبارات زیرساختی نیز نگاه ویژه‌ای به این شهرک صنعتی شده و طرح‌های مختلفی نظیر شبکه فاضلاب، روشنایی معابر، شبکه داخلی گاز و شبکه داخلی آب با اعتبار ۲۰میلیارد تومان در ۲سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

وی گفت: سه طرح زیرساختی جدید نظیر جدول‌گذاری، آسفالت و تکمیل شبکه برق نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی خرامه با توجه به افق توسعه شهرستان، توسعه و تکمیل راه‌های مواصلاتی، استقرار صنایع بزرگ نظیر سیمان و فولاد و فاصله نزدیک با مرکز استان، از آینده مناسب و توجیه فنی و اقتصادی مناسبی برخوردار است گفت: هم اینک بخش زیادی از ظرفیت استقرار واحدها در این شهرک صنعتی تکمیل و تاکنون ۱۲۰قرارداد سرمایه‌گذاری در آن منعقد و ۳۶هکتار زمین صنعتی نیز واگذار شده است.

وی افزود: درحال حاضر ۹واحد بهره‌بردار با ۲۰۰نفر اشتغال نیز در مرحله فعالیت هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: با توجه به افق توسعه صنعتی در شهرستان و بسترسازی برای جذب سرمایه گذاری سرریز مرکز استان،طرح توسعه شهرک صنعتی به مساحت ۳۰۰هکتار نیز درمرحله پیگیری است که باالحاق به مساحت ۹۷هکتاری ،مجموع مساحت شهرک صنعتی به ۳۹۷هکتار افزایش خواهد یافت.

وی همچنین از تخصیص ۲۵لیتر بر ثانیه تخصیص آب از خط انتقال درودزن خبر داد و گفت:گام‌های مؤثری برای ارتقا و توسعه کمی و کیفی زیرساخت ها برداشته شده است که این روند تداوم دارد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پنج‌ طرح صنعتی در شهرک صنعتی قیروکارزین

همچنین به مناسبت هفته دولت و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار فارس سه طرح صنعتی و زیرساختی در شهرک صنعتی قیروکارزین با ۲۸میلیارد و ۷۰۰میلون تومان افتتاح و عملیات اجرایی ۲طرح زیرساختی نیز با پنج میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان آغاز شد که اعتبار کل این طرح‌ها در مجموع ۳۴میلیاردتومان است.

در این مراسم که معاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد،قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی،فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان قیروکارزین حضور داشتند،طرح های سردخانه هزار تنی و تولید قطعات بتنی جمعا با سرمایه‌گذاری ۲۲میلیارد تومان به بهره برداری رسیدند و با بهره‌برداری از این ۲طرح برای ۱۱نفر اشتغال ایجاد شد.

همچنین طرح زیرساختی جدول‌گذاری،زیرسازی و آسفالت بخشی از شهرک صنعتی نیز با اعتبار ۶میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

در این مراسم عملیات اجرایی طرح های ساختمان آتشنشانی و اداری با چهارمیلیارد و ۳۰۰میلیون تومان اعتبار و خط انتقال فیبر نوری با یک میلیارد تومان نیز آغاز و کلنگ عملیات اجرایی این طرح ها به زمین زده شد.

افتتاح طرح سردخانه و بسته بندی فرآورده‌های خرما در شهرک صنعتی جهرم

افتتاح طرح سردخانه و بسته‌بندی فرآورده‌های خرما در شهرک صنعتی جهرم نیز از دیگر طرح‌هایی بودند که همزمان با ایام هفته دولت و با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری فارس به بهره‌برداری رسیدند.

شرکت بسته بندی و فرآورده‌های خرمایی تکرم و سردخانه بالای صفر این شرکت در شهرک صنعتی جهرم باظرفیت ۱۶۴۰ تن و با سرمایه اولیه ۱۳۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

برای احداث و راه اندازی این طرح تولیدی، ۱۷۸میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که از این میزان، ۴۸ میلیارد ریال تسهیلات بانکی است.

با راه اندازی این شرکت زمینه اشتغال ۲۲ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر غیر مستقیم ایجاد شد.

این طرح در زمینی به مساحت سه هزار و ۴۰۰متر مربع با زیربنای یک هزار و ۶۶۰متر ساخته شده است.

عملیات اجرایی طرح زیرسازی،جدول و آسفالت‌بخشی شهرک صنعتی مهر

عملیات اجرایی طرح زیرسازی،جدول و آسفالت بخشی از شهرک صنعتی مهر نیز همزمان با هفته دولت آغازشد.

در این مراسم که فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان مهر حضور داشتند کلنگ عملیات اجرایی طرح زیرسازی،جدول گذاری و آسفالت بخشی از خیابان ها و معابر شهرک صنعتی مهر به زمین زده شد.

این طرح با اعتبار ۸.۷میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی فارس انجام می شود.

در این طرح، یک هزار و ۴۵۷متر مکعب زیراساس،یک هزار و ۶۰۰مترمربع طول جدول گذاری و ۹هزار و ۷۵۰متر مربع آسفالت انجام می‌شود.

بهره برداری از طرح تولیدی بتن آماده در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان

در این هفته همچنین با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی و معاون امور زائرین و گردشگری استانداری فارس طرح تولیدی بتن آماده در ناحیه صنعتی چنارشاهیجان به بهره برداری رسید.

در این مراسم که معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی فارس،فرماندار،امام جمعه و مسئولان شهرستان کوهچنار حضور داشتند شرکت بتن آماده کوهچنار با سرمایه گذاری ۲۵میلیارد تومان و اشتغال ۶نفر به بهره‌برداری رسید.

این واحد در زمینی به مساحت سه هزار و ۶۰۰ مترمربع راه اندازی شده است.

در حقیقت ناحیه صنعتی کوهچنار دارای ۲۰هکتار مساحت است که تاکنون ۲۹قرارداد سرمایه گذاری در آن منعقد و ۱۲هکتار زمین واگذار شده است.

افتتاح پروژه های تولیدی و زیرساختی فراشبند با اعتبار ۱۳میلیارد تومان
همزمان با گرامیداشت هفته دولت و با حضور معاون سیاسی و امنیتی استاندار فارس واحد تولیدی سبدسازی و نیز آسفالت معابر در شهرک صنعتی فراشبند به بهره‌برداری رسید.

واحد تولید سبد پلاستیکی با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۲میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰نفر در زمینی به مساحت ۴ هزار متر مربع احداث شده است.

همچنین طرح زیرساختی آسفالت معابر با چهار هزارمتر مربع مساحت و اعتبار یک میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

این ناحیه صنعتی دارای ۹۰ هکتار مساحت است که از این میزان، ۶۳هکتار آن را اراضی صنعتی تشکیل می‌دهد و در حال حاضر ۲۲قرارداد سرمایه‌گذاری با متقاضیان منعقد و در قالب این قراردادها ۸هکتار زمین واگذار شده است.

این در حالیست که شهرستان فراشبند در جنوب غربی استان فارس قرار دارد و ناحیه صنعتی این شهرستان با ۹۰ هکتار مساحت، ظرفیتی برای استقرار ۳۰۰ واحد صنعتی ایجاد کرده است.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی هشت طرح تولیدی،صنعتی و زیرساختی فیروزآباد

در این هفته عملیات اجرایی هشت طرح تولیدی،صنعتی و زیرساختی در شهرک صنعتی فیروزآباد نیز با اعتبار ۶۷.۵میلیارد تومان آغاز شد.

در این مراسم که نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد،قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی،معاون امور گردشگری و زیارتی استاندار فارس،فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان فیروزآباد حضور داشتند طرح های سردخانه یک هزار و ۲۰۰تنی، واحد تولید کودهای کشاورزی و طرح‌های زیرساختی توسعه شبکه آب و زیرسازی بخشی از شهرک صنعتی افتتاح شد.

همچنین عملیات اجرایی طرح های تکمیل شبکه داخلی آب،تکمیل شبکه فاضلاب، روسازی و جدول گذاری معابر و خیابان ها هم آغاز شد.

واحد سردخانه یک هزار و۲۰۰تنی در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع با زیربنای یک هزار و ۳۰۰مترمربع وبا سرمایه گذاری ۳۰میلیارد تومان ساخته و با بهره برداری از آن برای ۱۵نفر اشتغال ایجاد شده است.

واحد صنعتی تولید انواع کودهای کشاورزی نیز در زمینی به مساحت یک هزار و ۷۰۰مترمربع با زیربنای ۶۴۰متر و سرمایه گذاری ۳۰میلیارد تومان ساخته و با بهره‌برداری از آن برای ۱۵ نفر شغل ایجاد شده است.

همچنین طرح های زیرساختی زیرسازی و توسعه شبکه آب نیز در مجموع با اعتبار ۳.۵میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیدند و عملیات اجرایی طرح‌های تکمیل شبکه‌های داخلی آب، فاضلاب، روسازی، زیرسازی و جدول گذاری نیز در مجموع با چهار میلیارد تومان آغاز شد.

آغاز عملیات اجرایی احداث شبکه فشار متوسط داخلی برق شهرک صنعتی ارسنجان
همزمان با گرامیداشت ایام هفته دولت و با حضور معاون عمرانی استاندار فارس عملیات اجرایی طرح احداث شبکه فشار متوسط برق شهرک صنعتی ارسنجان آغاز شد.

در این مراسم که معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان ارسنجان حضور داشتند عملیات اجرایی پروژه شبکه فشار متوسط داخلی برق به طول ۷۰۰ کیلومتر آغاز شد.

این طرح با اعتبار ۱.۳میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و در مدت سه ماه اجرا خواهد شد.

با بهره‌برداری از این طرح بستر مناسبی برای تأمین پایدار برق در جهت واحدهای مستقر در شهرک صنعتی ارسنجان فراهم می‌شود.

همه زیرساخت‌ها برای استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک صنعتی فراهم شده و شهرک صنعتی ارسنجان با۶۶هکتار مساحت دارای امکانات زیربنایی نظیر آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب است .

در شهرک صنعتی ارسنجان ظرفیت ایجاد و استقرار ۱۶۴واحد صنعتی با پیش بینی ۸۵۰ نفر اشتغال و نیز جذب سرمایه‌گذاران فراهم‌شده است.

هم اکنون ۹۵قرارداد با سرمایه گذاران برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی منعقدشده که از این تعداد چهار واحد با اشتغال زایی ۷۰نفر در مرحله بهره برداری است.

آغازعملیات اجرایی طرح زیرسازی،جدول و آسفالت بخشی از شهرک صنعتی مهر

عملیات اجرایی طرح زیرسازی،جدول و آسفالت بخشی از شهرک صنعتی مهر نیز در این هفته آغازشد.
این طرح با اعتبار ۸.۷میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت شهرکهای صنعتی فارس انجام می شود.

در این طرح، یک هزار و ۴۵۷متر مکعب زیراساس، یک هزار و ۶۰۰متر مربع طول جدول گذاری و ۹هزار و ۷۵۰متر مربع آسفالت انجام می‌شود.

فارس در مسیر صنعتی شدن/ افتتاح طرح‌های صنعتی پیش نیاز توسعه

بدون شک ایجاد شهرک‌های صنعتی و حل مشکلات زیرساختی و مالی این شهرک‌ها با هدف تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه کاهش تصدی‌گری بخش دولتی و نیز در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و در جهت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای ایجاد زیرساخت‌های استقرار واحدهای صنعتی در قالب این شهرک‌ها ضرورت دارد و تحقق این امر مهم نقش مهمی در توسعه اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.

 

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا