چرخ های پرشتاب صنعت و معدن خراسان شمالی

ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر در حوزه صنعت، تامین ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال اعتبار در حوزه زیر ساخت معادن و رشد ۷۱ درصدی صادرات بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی است.

به گزارش سبا724، خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی رتبه دهم را در بین استان های کشور به خود اختصاص داده است.

همچنین در این استان، ۲۸ مورد از ۶۸ ماده معدنی شناسایی شده کشور وجود دارد که سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن آن استخراج می شود.

با وجود ظرفیت های فراوان برای رونق اقتصادی خراسان شمالی، هزاران راه نرفته برای ارتقای شاخص های توسعه در استان وجود دارد که جبران این عقب ماندگی ها از نگاه توسعه محور دولت دور نمانده و با اجرای برنامه هایی هدفمند در ۲ سال اخیر شاهد تحولی در حوزه صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هستیم.

دولت سیزدهم به خوبی می دانست که تحول در بخش صنعت و معدن آغازگر تحول اقتصادی است و به همین دلیل برای رشد کمی و کیفی شاخص های بخش صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گام های اثر گذاری برداشت.

ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر در بخش صنعت، تامین ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیر ساخت معادن و افزایش ۷۱ درصدی صادرات کالا بخشی از کارنامه امیدبخش دولت در حوزه صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی است.

ایجاد اشتغال برای ۱۵ هزار نفر 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به صدور مجوزهای صنعتی در استان گفت: یکهزار جواز تاسیس با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار میلیارد ریال طی عملکرد دولت در استان صادر شد که با بهره برداری از این واحدها برای ۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد می شود.

حسین حاجی بگلو افزود: همچنین در دولت سیزدهم ۶۵ پروانه بهره برداری در بخش صنعت استان با ۱۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال سرمایه گذاری صادر شد که میزان اشتغالزایی این واحدها ۸۷۴ نفر است.

وی با بیان اینکه اکنون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی نواحی و شهرک های صنعتی ایجاد شده است، گفت: ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در استان فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری است.

حاجی بگلو خاطرنشان کرد: در این شهرک ها آب، برق و گاز، راه و سایر زیرساخت های مورد نیاز فراهم شده و در دست تامین است.

چرخ های پرشتاب صنعت و معدن خراسان شمالی

تامین بیش از ۲ هزار میلیارد ریال برای زیر ساخت معادن

ظرفیت اشتغالزایی در حوزه معدن استان ۲ هزار و ۴۸۸ نفر و سرمایه گذاری در این بخش چهار هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال است.

یکی از مشکلات معادن خراسان شمالی، مهیا نبودن زیرساخت ها از جمله راه دسترسی و تامین برق است.

از سوی دیگر بیشتر معادن خراسان شمالی کوچک مقیاس هستند از این رو توان مالی برای تامین زیرساخت ها را ندارند بر این اساس دولت تلاش دارد تا با تامین اعتبار، مشکلات در این زمینه برطرف شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این خصوص گفت: در این دولت ۲ هزار و ۳۲ میلیارد ریال اعتبار برای تامین زیرساخت معادن استان اختصاص یافته است که امید می رود اقدمات قابل توجه برای توسعه معادن انجام شود.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۴۳ پروانه اکتشاف و ۲۳ گواهی کشف در استان صادر شده است، افزود: در این مدت با صدور ۲۵ فقره پروانه بهره برداری با حدود یک هزار و ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای ۱۶۲ نفر اشتغال ایجاد شده است.

حاجی بگلو درباره بررسی مشکلات صنایع و معادن در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: در ۲ سال گذشته ۸۸ نشست برگزار و در این نشست ها ۳۱۴ پرونده با هدف رفع مشکلات این حوزه بررسی شده است.

چرخ های پرشتاب صنعت و معدن خراسان شمالی

رشد ۷۱ درصدی صادرات

خراسان شمالی ظرفیت های فراوانی برای توسعه صادرات و افزایش مراودات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دارد.

داشتن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان، تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول کشاورزی، تولید سالانه بیش از یک میلیون تن سیمان و بیش از ۲۳۰ هزار تن پودر آلومینا، تولید ۴۵ هزار تن فولاد و ۹۰۰ هزار تن محصولات پتروشیمی از مزیت‌ های این استان برای مراودات تجاری است.

در دولت سیزدهم ۷۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۳ میلیون دلار از استان صادر به ۳۹ کشور افغانستان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، تاجیکستان، اتریش، ترکیه، عمان، رومانی، آذربایجان، روسیه، ارمنستان، امارات متحده عربی، اندونزی، اوکراین، بلژیک، بورکینافاسو، لهستان، قزاقستان، چین، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه، اسلوونی، مالزی، هند، موریس، اسپانیا، بلغارستان، جمهوری چک، قرقیزستان، مونته نگرو، ایتالیا، کانادا، سوریه، لیبی و کویت صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی (اوره، ملامین، آمونیاک و ازت)، محصولات فولادی، سیمان، ابزارهای طرح‌دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، اسید سیتریک، شمش و سنگ آلومینیوم است.

حاجی بگلو اظهار کرد: ارزش میزان صادرات کالا از گمرک استان و به وسیله دارندگان کارت بازرگانی در مدت فعالیت دولت سیزدهم ۳۸۳ میلیون دلار گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت قبل از دولت ۷۱ درصد افزایش دارد.

وی با اشاره به اینکه وزن کالاهای صادراتی خراسان شمالی در این مدت ۷۷۹ هزار تن بود، گفت: میزان صادرات به لحاظ وزنی پنج درصد افزایش دارد.

حاجی بگلو درباره صادرات از گمرک خراسان شمالی، گفت: در دولت سیزدهم ۳۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار از گمرک استان صادر شد که بر این اساس میزان صادرات از لحاظ ارزشی ۷۴ درصد افزایش و از لحاظ وزنی ۶ درصد کاهش دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به افزایش و تنوع در سبد محصولات و خدمات صادرات محور، بیان کرد: محصول زعفران خراسان شمالی به عنوان یک کالای ارزشمند طی عملکرد دولت در سبد صادراتی قرار گرفت.

چرخ های پرشتاب صنعت و معدن خراسان شمالی

صدور ۱۳۲ کارت بازرگانی 

رییس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در خصوص دستاوردهای حوزه تجارت گفت: دولت سیزدهم توجه خاصی به افزایش مراودات تجاری به ویژه با کشورهای همسایه دارد به گونه ای که همواره شاهد سفرها و حضور رییس جمهور در کشورهای مختلف هستیم که این اقدامات توانسته است ضمن توسعه روابط تجاری افزایش میزان صادرات را در این استان رقم بزند.

امین قربانی افزود: افزایش میزان مراودات تجاری با کشورهای مختلف، اعزام و پذیرش هیات های تجاری و بازاریابی در سطح کشور همواره در این دولت مورد توجه بوده و شرکت در نمایشگاه های خارجی کشورهای هدف در قالب برگزاری میزهای کالایی و کشوری با هدف توسعه صادرات انجام شده است.

وی ادامه داد: در این استان تاکنون میزهای کالایی برای محصولات شامل فرش دستباف، انگور و آبنبات برگزار شده و در این رویداد های اقتصادی، مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است.

قربانی با اشاره به اینکه تجار و بازرگانان برای رونق صادرات نیاز به آموزش و فراگرفتن شیوه های بازارشناسی و بازاریابی دارند، افزود: در این زمینه دوره های آموزشی تخصصی برای ارتقای دانش تخصصی صادرکنندگان و تجار و علاقه مندان به تجارت خارجی با همکاری اتاق بازرگانی در استان برگزار شده است.

وی با اشاره به افزایش صدور کارت بازرگانی در دولت سیزدهم، گفت: در ۲ سال اخیر ۱۳۲ کارت بازرگانی در خراسان شمالی صادر و ۹۴ کارت بازرگانی نیز تمدید شد.

چرخ های پرشتاب صنعت و معدن خراسان شمالی

انجام ۳۵ هزار و ۸۰۶ بازرسی

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به انجام ۳۵ هزار و ۸۰۶ بازرسی از بازار استان اظهار کرد: طی عملکرد دولت هفت هزار و ۴۶ فقره پرونده تشکیل و به هشت هزار و ۳۴۷ مورد تخلف رسیدگی شده است.

علی وفاخواه ارزش ریالی پرونده های تخلف را ۱۵۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در استان ۱۸ بازرس در شهرستان ها و ۱۰ نفر در مرکز استان فعالیت دارند.

وی با اشاره به تسهیل فرایند صدور مجوز فعالیت های اقتصادی، گفت: پیش از این فعالان اقتصادی با فرآیند پر پیچ و خم، طاقت‌فرسا و فرسایشی برای دریافت مجوز روبه رو بودند که سبب نارضایتی این فعالان اقتصادی در کسب و کار بود که در دولت سیزدهم این روند تسهیل شد.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از اسفند ۱۴۰۱ تاکنون یکهزار و ۲۴۷ پروانه برای اصناف استان در زمینه خواروبار، پوشاک، کیف و کفش، غذافروشان و مصالح ساختمانی صادر شده است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

 

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا