حرکت جهش‌آفرین استان‌ها برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی

وزیر کشور در آیین امضای توافق‎نامه همکاری مشترک معاونت علمی و استانداری‌ها در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، با اشاره به نقش استان‌ها در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: امروز حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان برای کشور یک ضرورت است و امیدوارم با اجرای این موافقت‌نامه‌ها شاهد حرکتی جهش‌آفرین در تحقق این اقتصاد باشیم.

به گزارش سبا724، احمد وحیدی، وزیر کشور در آیین امضای توافقنامه همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و استانداری‌ها در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گفت: یکی از موضوعات مهم امروز، اقتصاد دانش بنیان است که با قانون جهش تولید دانش بنیان وارد مرحله جدیدی شده است. در این قانون پیش بینی شده که استان‌ها نقش ویژه‌ای در توسعه و مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان ایفا کنند.

وزیر کشور با اشاره به اقدام ارزشمند و مناسب معاونت علمی در حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان‌ها متناسب با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های هرکدام، افزود: اجرای این برنامه، اقدامی مقدس و در راستای منویات مقام معظم رهبری است و امیدوارم با این موافقت‌نامه‌ها در راستای اجرای برنامه برش استانی اقتصاد دانش‌بنیان، بر مبنای قانون جهش تولید دانش بنیان شاهد جهشی جدی و رو به جلو باشیم.

وحیدی ادامه داد: ظرفیت استان‌ها ظرفیت خوبی است و با ابتکار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و استانداران هماهنگی خوبی ایجاد شده تا با همکاری یکدیگر این موضوع را به طور جدی در استان‌ها پیگیری کنیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه منابع مالی این طرح هم از سوی معاونت علمی و هم از سوی صندوق نواوری هم منابع استانی تأمین خواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد حداقل در هر استان نزدیک به یک تا دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد برنامه‌ها تأمین شود.

وحیدی با تاکید بر این‌که امروز کشور برای پیشرفت، ملزم به حرکت در مسیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان است ادامه داد: نسبت به اسناد بالادستی کشور و ضرورت‌های پیش‌بینی شده نسبت به حرکت در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان، کاستی‌ها و عقب ماندگی‌هایی داریم و لازم است تمامی بخش‌ها برای رسیدن به نقطه مطلوب، همراهی و هم افزایی داشته باشند.

وی با بیان این‌که تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در سخنانشان بر رشد شرکت های دانش‌بنیان، نشان‌دهنده عمق راهبردی موضوع اقتصاد دانش‌بنیان است، ادامه داد: رشد اقتصادی ما راهی جز حرکت در مسیر دانش بنیان ندارد و رسیدن به جایگاه پپنج اقتصاد برتر دنیا از مسیر دانش‌بنیانی عبور می‌کند. برای رسیدن به این مهم‌، از ظرفیت‌های لازم برخوردار هستیم و ظرفیت‌های گسترده‌تری نسبت به سایر کشورها داریم که مزیت‌های سرزمینی، نیروی انسانی دانش آموخته و منابع سرشار، از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

وزیر کشور با اشاره به ضرورت استفاده بهینه و ارتقای بهره‌وری منابع به عنوان یکی از لازمه‌های پیشرفت گفت: تولیدات کشاورزی را با همین منابع آبی موجود می توانیم دو برابر کنیم. بسیاری از منابع می تواند با استفاده بهینه و اقدامات نوآورانه چند برابر شود. ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه‌های مختلف می‌تواند ضمن ارتقای بهره‌وری، به ایجاد ارزش و دستاوردهای چندین برابری بیانجامد.

وحیدی با تاکید بر این که تحقق اقتصاد دانش بنیان نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است، ادامه داد: مسأله ماندگاری و جذب نخبگان ایرانی داخل و خارج به همین موضوع وابسته است و اگر ظرفیت های لازم برای کار فناورانه و نوآورانه ایجاد شود، قطعاً شاهد ماندگاری نخبگان کشور خواهیم بود.

وزیر کشور تصریح کرد: جریان زنجیره علم تا ارزش در بخش هایی ناپیوستگی دارد که این پیوند و پیوستگی باید به طور جدی پیگیری شود. باید توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف های مشخص به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دنبال شود. توجه به موضوع اقتصاد دانش بنیان علاوه بر ثمرات داخلی چهره و جایگاه برتری را در ابعاد بین المللی برای کشور به ارمغان می آورد.

منبع: روابط عمومی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا