بازدید تیم ارزیاب برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی از واحد فناورانه کشت آکواپونیک

در طرح شناسایی واحدهای فناور دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی از طرح فناورانه «کشت آکواپونیک» در شهرستان بهشهر استان مازندران بازدید و بررسی‌های فنی و کارشناسی از از آن به‌عمل آمد.

به گزارش  سبا724، در این بازدید تخصصی که توسط تیمی از متخصصان و ارزیابان دفتر برنامه ملی در راستای اجرای برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی صورت گرفت، ابعاد فناورانه و نوآورانه بودن طرح اجرا شده، بررسی و نقطه نظرات لازم برای بهبود و ارتقاء عملکرد به مجری طرح منعکس شد.

سازه این پروژه که پایلوت آن در زمینی به مساحت 1500 متر مربع در دست اجرا بوده، الگو برداری و بومی سازی مدل گلخانه خورشیدی یک طرفه است که قابلیت ایجاد در سه اقلیم مختلف گرم، معتدل و سرد را دارد و به منظور تولید متناوب گیاه و انواع آبزی طراحی شده است. این طرح شامل یک استخر پرورش فیل ماهی، سازه‌های بتنی طبقاتی جهت پرورش خرچنگ دراز آب شیرین و همینطور گلخانه پرورش گل ارکیده بومی سازی شده است.

از جمله ویژگی‌های مهم این طرح، استفاده از راهکارهای نوآورانه در آزمایشگاه تکثیر ارکیده از جمله محیط کشت با فرمول انحصاری جهت کاهش هزینه‌های تکثیر آزمایشگاهی ارکیده، فرمول غذایی ابتکاری برای خوراک ماهیان به منظور دریافت خروجی غنی و مورد نظر از آبزیان پرورشی و استفاده از آن در پرورش گیاهان است.

اجرای این طرح موجب صرفه جویی 90 درصدی در مصرف منابع آب و 50 درصد صرفه جویی در سایر حامل های انرژی خواهد شد.

پایلوت این طرح آماده بهره برداری بوده و در فاز توسعه در زمینی به وسعت شش هکتار شامل 52 واحد 300 متر مربعی با حمایت برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی اجرایی خواهد شد. در جریان این سفر از زمین اجرای طرح توسعه نیز بازدید به عمل آمد.

منبع: روابط عمومی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا