شتاب هرمزگان در مسیر صنعتی شدن

 استان هرمزگان طی ۲ سال گذشته با روی کارآمدن دولت سیزدهم کارهای بزرگی در بحث تکمیل زنجیره‌های صنعتی انجام داده است؛ به گونه‌ای که با قدم گذاشتن در این مسیر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ رشد ۹ برابری و در بهار امسال رشد ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری در این حوزه را کسب کرده است.

به گزارش سبا 724، هرمزگان به سرعت مسیر صنعتی شدن را طی می‌کند و این بخش در سال گذشته موفق شد جایگاه نخست را در نرخ رشد استان به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در گذشته بخش حمل ونقل این رتبه را در اختیار داشت و این نشان از تغییر ماهیت هرمزگان به استانی صنعتی است.

شتاب هرمزگان در مسیر صنعتی شدن

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز چهارشنبه در همایش تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه هرمزگان در خصوص رشد و سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی این استان مطرح کرد: افزون بر یکهزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در هرمزگان فعال هستند و خوشبختانه هیچ واحد صنعتی بزرگی در این استان تعطیل نیست.

محمدمهدی برادران، با تجلیل از اقدامات استاندار هرمزگان در حوزه صنعت بیان کرد: اقداماتی که امروز شکل گرفته در صورت استمرار در سال‌های آینده، هرمزگان را به یک استان صنعتی به‌ویژه در حوزه اقتصاد دریا و دریا محور تبدیل خواهد کرد.
برادران در خصوص مالیات بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هرمزگان که به استان‌های دیگر منتقل می‌شد، ادامه داد: لیست شرکت‌هایی که مالیات خود را در استان هرمزگان پرداخت نمی‌کنند به ما ارائه دهید تا در تهران راهکار آن را مشخص کنیم؛ چرا که موضع دولت مردمی نیز مبتنی بر همین موضوع است.

وی ابراز کرد: برگزاری ۲۰۹ نشست تسهیلی و رفع موانع تولید در استان هرمزگان کار آسانی نیست، همین امر موجب شده تا هرمزگان رتبه دوم را در صدور جوازهای تاسیس صنعتی کشور کسب کند و بودجه شهرک‌های صنعتی رشدی ۱۰ برابری داشته باشد.

رشد ۹/۵ درصدی صنعت کشور در سال گذشته

معاون وزیر صمت اظهار کرد: سال گذشته رشد ۹/۵ درصدی در صنعت کشور محقق شد؛ این درحالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰، سه و سه دهم درصد بوده و نشان می‌دهد که رشد قابل توجهی نسبت به پارسال داشته است.

برادران یادآورشد: البته این رشد صنعتی نسبت به هشت سال گذشته قابل قیاس نیست چرا که طی هشت سال گذشته رشد صنعت کشور یک و ۶ دهم درصد بود که این روند رو به رشد در ۲ سال گذشته ما را امیدوار به آینده‌ای روشن در بخش صنعت می‌کند.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های قطعی شد که به گشایش بازارهای بین‌المللی و تحقق افق‌های صادراتی کمک خواهد کرد البته باید به زنجیره‌های پایین دست و بازارهای داخلی نیز توجه داشته باشیم تا توسعه پایدار محقق شود.

این مسوول در ادامه ضمن قدردانی از صنعتگران و معدنکاران هرمزگانی گفت: صنعتگران و معدنکاران سرمایه‌های ارزشمندی بوده که تا آخرین بستر ارزش‌آفرین هستند؛ البته گام‌های بزرگ پیش روی ماست و انتظار مردم از شما بسیار بیشتر است.

هرمزگان به سرعت در حال صنعتی شدن است

شتاب هرمزگان در مسیر صنعتی شدن

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به رتبه نخست سرمایه‌گذاری صنعتی استان در سطح استان‌های کشور، گفت: استان هرمزگان به سرعت در حال صنعتی شدن است و در ۲ سال گذشته کارهای بزرگی در بحث تکمیل زنجیره‌های صنعتی استان انجام شده است.

خلیل قاسمی، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱۱ واحد صنعتی در هرمزگان ارتقای ظرفیت پیدا کرد، تصریح کرد:  با حمایت‌ها و تلاش‌های انجام شده در سطح استان مجموع تولیدات صنعتی هرمزگان از ۲۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ رسید که نشان از رشد ۱۷ درصدی در این حوزه دارد.

وی بیان کرد: حاصل این تلاش‌ها منجر به اشتغال جدید برای بیش از یکهزار نفر شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت هرمزگان خاطرنشان‌کرد: سال گذشته همچنین نزدیک به ۲ میلیارد دلار صادرات صنعتی از استان داشتیم و برای سال‌جاری نیز پیش‌بینی شده که با کمک صنعت‌گران استان، میزان صادرات را به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برسانیم.

وی گفت: تا پایان امسال سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش صنعت هدفگذاری شده است که تقریبا ۴۰ درصد این برنامه در همین سه‌ماهه نخست امسال محقق شده و رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب کرده‌ایم.

شتاب هرمزگان در مسیر صنعتی شدن

در پایان این مراسم به مناسبت هفته تولید و تجارت، از کتاب ۱۵۰ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان رونمایی شد که این کتاب در حوزه گردشگری، فولاد و صنایع مختلف به چاپ رسیده است.

شتاب هرمزگان در مسیر صنعتی شدن

همچنین در پایان این مراسم از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان هرمزگان تجلیل شد.

ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا