ارائه بسته ویژه توسعه اقتصاد دانش بنیان ملایر مبتنی بر ظرفیت های علمی و آمایشی بومی

به گزارش  سبا724، روح الله دهقانی در نشستی با نمایندگان جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان شهرستان ملایر با اشاره به این‌که استان همدان از منبع غنی نیروی انسانی دانش‌آموخته و ظرفیت‌های سرزمینی بسیار خوبی برای توسعه برخوردار است، ادامه داد: ملایر، سرزمین علم و دانش است و از فرصت‌های ناب و ارزشمندی برای خلق ارزش افزوده و کسب سهمی قابل توجه از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است.
وی با اشاره به تعریف یک مدل همکاری متناسب با ظرفیت‌های شهرستان ملایر عنوان کرد: تا پایان شهریور ماه، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت های علمی، آمایشی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد و در قالب موافقت‌نامه‌هایی در محورهای مختلف از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ملایر حمایت می شود. از بسترهای این حمایت و همکاری می‌تواند برگزاری  یک رویداد جدید و نوآورانه باشد.
دهقانی، توانمندی استادان دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی و فناورانه را یکی دیگر از بسترهای این حمایت عنوان و خاطرنشان کرد: به هر میزان که استادان بتوانند طرح پژوهشی نیازمحور و فناورانه جذب کنند تا سه برابر آن در قالب پژوهانه توسط معاونت علمی حمایت خواهد شد‌. همچنین در  محورهای اقتصادی و بازارمحور از توسعه آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پژوهش حمایت خواهد شد. حمایت از سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه شرکت ها در قالب اعتبار مالیاتی یکی دیگر از محورهای حمایتی معاونت علمی از توسعه اقتصاد دانش بنیان استان است.
وی با اشاره به دغدغه تعامل صنعت و دانشگاه راهکار حل این مساله را وجود یک نهاد واسط آشنا به زبان هر دو طرف دانست و افزود: بارها به ضرورت حل این چالش تاکید داشته ام و حتی در سخنرانی ای که سال ۹۷ خدمت مقام معظم رهبری داشتم به دغدغه ارتباط با صنعت اشاره کردم. علت اصلی این چالش، عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه است و حرکت دانشگاه، برای کشف و شناسایی مسایل صنعت از یک سو و ارائه این نیازها از سوی صنعت از طرف دیگر یک ضرورت به شمار می‌رود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور افزود: اگر دانشگاه راهکاری برای کشف مسایل صنعت داشته باشد حمایت های لازم را صورت می دهیم.
دهقانی با اشاره به طراحی سامانه جامع و تعاملی ارایه خدمات معاونت علمی عنوان کرد: یکی از نیازهای جدی معاونت علمی، بستری تعاملی و جامع، برای اطلاع رسانی خدمات و حمایت ها است. بر اساس یک بررسی ۹۰ درصد منابع اعطایی معاونت علمی توسط ۱۰ درصد از شرکت ها استفاده شده است که عمدی در آن نبوده و عمدتا به دلیل آشنا نبودن شرکت‌ها با تنوع این حمایت‌ها بوده است. در همین راستا، سامانه جامع خدمت معاونت علمی،  در حال توسعه است تا خدمات حمایت ها و زیرساخت های معاونت علمی به شکلی هوشمند، تعاملی و متناسب با جامعه، معرفی شود. معاونت علمی بیش از ۴۰۰ خدمت عرضه می کند اما عمده شناخت جامعه مخاطب از خدمات معاونت علمی، محدود به ارزیابی شرکت ها و معرفی به صندوق ها برای اخذ تسهیلات است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به ایجاد بسترها و فرصت‌سازی برای حصور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی گفت: یکی از گفتمان‌های جدی رییس‌جمهوری در سفرهای خارجی، دیپلماسی علم و فناوری است. معاونت علمی و فناوری  طی این سفرها و پس از آن، به ایجاد زمینه برای حضور توانمندی های دانش بنیان ها در عرصه بین المللی توجهی جدی دارد.
وی با بیان این‌که ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه بر اساس یک مدل اقتصادی حفظ شده و ارتقا یابد، افزود: در حوزه کشاورزی و باغداری باید یک مدل صحیح اقتصادی و کارآمد پیاده سازی شود که در آن تحقیقات، بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.
دهقانی، با بیان این‌که معاونت از مدل‌های کارآمد و اشتعال زا و اقتصادی در حل مسایل کشاورزی حمایت میکند، عنوان کرد: مسایل استان از جمله چالش های حوزه کشاورزی، صرفا با مدل‌ها و روش‌های دولتی حل نمی‌شود و دولت صرفا نقش تسهیلگر را ایفا می کند؛ اما اگر یک مدل مناسب اقتصادی و متناسب با نیاز قشر کشاورز تعریف شود، قطعا کارآمد خواهد بود و کشاورز و باغدار نیز از آن استقبال خواهد کرد ضمن آن‌که جلوی خسارات گرفته خواهد شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با تاکید بر این که ارتباط صنعت و دانشگاه، مبتنی بر سازوکارهای مشخص و راهکارهای واسطه‌ای امکان پذیر است ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه در دنیا با استفاده از راهکار استفاده از نقاط و حلقه های رابط و واسط امکان پذیر است. شرکت های دانش بنیان یکی از همین حلقه های میانی به شمار می‌روند. چرا که از یک سو با زبان صنعت و تولید آشنا هستند و از سوی دیگر، با زبان علم و دانش. ما به ارتباط صنعت و دانشگاه علاقمندیم و از آن حمایت می‌کنیم مشروط بر این که به کمک حلقه های واسط و کارآمد و مبتنی بر الگوهای صحیح اتفاق بیافتد.
به گفته دهقانی، اولویت معاونت علمی، حمایت و سرمایه گذاری روی محتوا است، چرا که برای راه اندازی یک کسب و کار نوآور و اثربخش در گام نخست محتوا و کاری که قرار است انجام شود اهمیت دارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری عنوان کرد:  حوزه صنایع خلاق همچون دانش‌بنیان‌ها از نوآوری و فناوری بهره می‌برد و در عین حال عنصر خلاقیت در آن پررنگ تر است؛ لذا باید به عنوان یک حوزه عموم‌پسندتر که به مردمی شدن اقتصاد دانش‌بنیان کمک می‌کند مورد حمایت استان قرار بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا