هم اندیشی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی با صاحبنظران برگزار شد

نخستین جلسه هم اندیشی ستاد توسعه فناوری های پزشکی بازساختی و سلولهای بنیادی با صاحبنظران حوزه پزشکی بازساختی در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش سبا724، احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی طی سخنانی در این نشست با اشاره به لزوم تدوین و اجرایی سازی راهبرد متناسب با اولویت‌ها و شرایط کشور برای پیشرفت در مسیر علوم و فناوری های پزشکی بازساختی و سلول های بنیادی گفت: پس از بررسی ها و منطبق با ساختار جدید ستادهای توسعه فناوری، ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، شش اولویت را در دستور کار قرار داده است که میزان اهمیت و اولویت دار بودن هریک از این شش محور با حضور صاحب نظران این حوزه در معرض نظرسنجی قرار داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت‌های شش گانه ستاد شامل توسعه درمانهای مبتنی بر فناوری سلول های ایمنی، توسعه درمان‌های مبتنی بر فناوری سلول و فرآورده های سلولی، توسعه درمان های مبتنی بر فناوری ژن درمانی، توسعه درمان های مبتنی بر فناوری مهندسی بافت، توسعه زیرساخت های مطالعات پیش بالینی از جمله organ on chip ارگانوئید و …  و توسعه زیر ساخت های فناورانه حوزه پزشکی بازساختی در مقیاس صنعتی هستند.

عارفیان به مهم‌ترین رویکردهای ستاد اشاره کرد و افزود: از مهم‌ترین وظایف و رسالت‌های این ستاد می‌توان به سیاست‌گذاری، تسهیلگری، حمایت از بازیگران زیست بوم و … اشاره کرد. در راستای پیشرفت کشور و دست‌یابی به قله‌های فناوری پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، هرگونه فرآیند حمایتگرانه و تسهیلگرانه را انجام میدهیم تا به پیشرفت‌های دنیا نزدیک شویم.

وی مهم‌ترین سرمایه و دستاورد کشور در حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی را متخصصان و نخبگان این حوزه ها دانست و افزود: بازیگران مهم ترین اعتبار را در این زیست بوم دارند و سلسله نشست‌های هم‌اندیشی با هدف احصاء دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها برگزار می شود. این جمع می تواند در ارایه راهبرد و ارزش گذاری اثرگذار باشد.

عارفیان با تاکید بر این که مشکلات و چالش‌های این حوزه نباید موجب عقب‌گرد شود و هم‌دلی و هم افزایی متخصصان و صاحب نظران می‌تواند به حل این چالش‌ها کمک کند ادامه داد: هم دلی و همراهی و هم فکری بازیگران این زیست‌بوم امری ضروری است تا فرآیندها به درستی پیش برود.

این نشست می تواند یک مطالبه گری را به همراه داشته باشد تا از طریق ستاد با بخش‌های سیاستگذار و تصمیم‌گیر مطرح شود. اما اگر بدنه اندیشه ورزی و تخصصی این حوزه، منسجم نباشد نخواهیم توانست‌ در چانه زنی ها با بخش سیاستگذار توفیق داشته باشیم. تشکیل سندیکاها و اتحادیه های منسجم می تواند ما را در توسعه زیست بوم و رسیدن به اهداف در نطر گرفته شده کمک کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی عنوان کرد: این نشست هم اندیشی تلاش می‌کند تا مواجهه صحیح و پاسخ مناسب را متناسب با اولویت بندی دقیق برای حل چالش های زیست بوم و حرکت در مسیر پیشرفت ارایه کند.


وی به تشریح ساختار ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی بر اساس سند این حوزه و نقشه جامع علمی کشور از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: در ساختار جدید، معاونت علمی، علاوه بر پیگیری توسعه فناوری، توسعه اقتصاد دانش بنیان را نیز در دستور کار است. معاونت علمی، ماموریت بازنمایی جایگاه شرکت های دانش بنیان را در زندگی و جامعه در دستور کار قرار داده است؛ بر همین اساس معاونت توسعه اقتصاد دانش بنیان ذیل معاونت علمی شکل گرفت و توسعه اقتصاد دانش بنیان ذیل ستادهای دوازدهگانه توسعه اقتصاد دانش بنیان در حال پیگیری است و توسعه فناوری‌های راهبردی نیز همانند قبل ذیل مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی دنبال می‌شود.


در ادامه این نشست، گزارشی از وضیعت داخلی و جهانی حوزه پزشکی بازساختی شامل محصولات، سهم این حوزه در تولید ناخالص داخلی و روند پیشرفت کشورها در ایران و سایر کشورها توسط خانم دکتر معدنی ارائه شد که به شرح جایگاه و روندهای ایران و چشم اندازهای پیش رو پرداخت.


همچنین فرم نظرسنجی اولویت‌های ستاد با مشارکت صاحب نظران حاضر در جلسه و مشارکت کنندگان آنلاین تکمیل و درباره ترتیب اولویت‌ها، جمع بندی صورت گرفت.

منبع: روابط عمومی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا