چهارده پیشنهاد در حوزه گردشگری به دولت چهاردهم

به گزارش سبا724،دکتر محمد فرزاد میرزایی قلعه در نامه ای به رئیس جمهور منتخب ضمن تبیین جایگاه گردشگری در افق تمدنی کشور ، بر این موضوع تاکید کرد که بهترین راه برای توسعه کشور در ابعاد مختلف اهتمام جدی هیئت دولت چهاردهم به توسعه گردشگری است.
در ادامه متن کامل را می خوانید.
بسمه تعالی

جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
منتخب محترم مردم شریف ایران در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری
با سلام و احترام

ضمن آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون برای ملت شریف ایران و شما منتخب عزیز؛
به عنوان عضوی از خانواده بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور برخود واجب می دانم ضمن تبریک انتخاب شما به عنوان نهمین خادم مردم در کسوت ریاست جمهوری ایران اسلامی، برایتان از خدای قادر آرزوی موفقیت نمایم. هم زمانی انتخاب شما با آغاز ماه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله(ع) از این جهت که تبعیت از ولایت و جهاد را سرلوحه کار خود و جریان ساز این مهم در هئیت دولت انتخابی قرار دهید، فرصتی مغتنم و ارزشمند به شمار می آید.
حضرت آقای دکتر پزشکیان؛ این روزها که دوران آغاز راه شما به عنوان منتخب ملت است، بهترین زمان برای جهت دهی دولت چهاردهم در تعمیق نگاه تخصصی به امور در راستای توجه به ظرفیت های ملی است. ایران عزیز که امروز سکان مدیریت آن به شما سپرده می شود، سرشار از ظرفیت¬هایی است که برای رسیدن به اهداف و چشم اندازهای متعالی کشور نیازمند نگاه تخصصی هستند؛که متاسفانه سالهاست نگاه غیرتخصصی باعث شده است این ظرفیت ها بالغ نشده و حتی چالش هایی اساسی در مسیر حرکت آنها ایجاد شود.
در سایر نقاط جهان، مبتنی بر دیدگاه های کارشناسی و تخصص¬محوری از ابزارهای گوناگون برای تولید ثروت استفاده می شود؛ یکی از مهم¬ترین ابزارهای پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان ایران، توجه به ظرفیت-های میراثی-طبیعی و توسعه امر گردشگری است؛ تا جایی که امروزه گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت درآمدزا در دنیا تعریف شده و پیش بینی می شود در آینده نزدیک صنعت اول قلمداد شود. این در حالی است که متأسفانه علی¬رغم اینکه ایران از نظر وجود ظرفیت¬های تاریخی، طبیعی و فرهنگی جزو ۱۰ کشور پر جاذبه دنیا است، سهمی کمتر از یک درصد از درآمدهای این بخش دارد- خوب است بدانید که سال گذشته مجموع گردشگران ورودی به کشور در حدود ۶ میلیون نفر بوده است، که بیشتر این تعداد از کشورهای همسایه بخصوص کشور عراق عازم ایران شده¬اند و این تعداد گردشگر با حد مطلوب سند چشم انداز ۱۴۰۴ اختلافی ۱۴ میلیونی دارد. چرا که قرار ما در افق ترسیم برنامه ۲۰ میلیون نفر گردشگر خارجی بوده است- متاسفانه با وجود تلاش¬ دولت¬های گذشته بخصوص دولت سیزدهم، هنوز هم این ظرفیت ها به حد کمال شکوفا نشده و نیازمند همت والای شخص رئیس جمهور است.
جناب دکتر پزشکیان، گردشگری برای هر کشوری هم ابزار دیپلماسی عمومی است و هم ابزار تولید ثروت؛ بخصوص برای کشوری چون ایران که از معضل بیکاری و اشتغال ناقص رنج می برد. گردشگری می¬تواند علاوه بر آنکه به رشد اقتصادی و درآمدزایی کمک  کند، به تزریق روحیه نشاط و امید به آینده ایران منتهی شود. چراکه گردشگری ضمن تولید ثروت، روایتی از زندگی پیشینیان را در مقابل چشمان ما قرار می دهد که می تواند سرلوحه آغاز تمدن سازی برای ایران عزیز باشد.این قدرت آشکار صنعت گردشگری است که می-تواند به عنوان عنصری پیشگام تولید کننده قدرت نرم تمدنی برای کشور باشد و نیز در رونق اقتصادی مطابق با اسناد فرادستی نقش موثری ایفا نماید- نیک می¬دانید حضور یک نفر گردشگر می¬تواند اشتغال ۶ نفر را تحت تأثیر قرار دهد و البته ضمن اینکه توسعه گردشگری و حفظ میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشور مورد تاکید امامین انقلاب بوده و هست ، توسعه این صنعت مستقیما در 49 حکم سیاستی مندرج در بندهای 16 سند مختلف احکام سیاست های کلی نظام آمده است- البته باید اشاره کرد که گردشگری به دلیل ماهیت بین رشته ای و چندبخشی خود با مجموعه های مختلفی هم راستا و همکار است؛ که لازم است شما برای پیش برد اهداف عالیه مورد نظر و تغییر ریل جریان گردشگری کشور از خروجی محوری به ورودی محوری، نسبت به تشکیل شورایعالی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و البته تمام خانواده گردشگری اهتمام جدی داشته، و تدابیر مربوطه را در قالب احکام سیاستی پیاده¬سازی نمایید.
حضرت آقای رئیس جمهور، گردشگری در کشور ما شامل خانواده¬ای یکپارچه، منسجم و البته گسترده¬ است، شاید باورتان نشود این صنعت نوپا در کشور ما حدود ۳ میلیون نفر سفره نشین دارد. پس ما با خانواده منسجمی رو به رو هستیم که می توان با اعتماد کامل به آن بخش قابل توجه ای از دغدغه¬های دولت را به دوش کشد و سبب جریان دهی به نگاه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و … شود. لذا بخش های دانشی، خصوصی، و البته مدیران شایسته این خانواده بزرگ آمادگی کامل دارد ضمن هم¬فکری و همکاری با مجموعه دولت بازوی اجرایی- مشورتی باشد برای پیشبرد اهداف عالیه مورد نظر.
در این مرقومه پیشنهادهایی تقدیم می¬گردد که تدبیر در مورد اجرایی نمودن آنها خالی از لطف نیست.
پیشنهادهای برای توسعه گردشگری در دولت چهاردهم
1. سیاست¬گذاری در راستای توسعه گردشگري براي همه اقشار درآمدي با رویکرد گردشگری ارزان، همه گیر و کار آفرین؛
2. اولويت بخشي به همسایگان و بهبود ارتباط با آن¬ها: از آنجا كه يكي از مولفه¬هاي مهم در انتخاب يک مقصد براي سفر بعد مسافت است و معمولاً افراد به مكان ها و مقاصدي سفر مي¬كنند كه زمان رفت وآمد به آن مقصد بخش كمي از طول مدت مسافرت را به خود اختصاص دهد. با نظرداشت اين گزاره، برنامه¬ريزي براي جذب گردشگران همسايه و همجوار از اولويت اصلي برخوردار است.
3. فرهنگ سازي جهت تقويت نگاه جامعه محلی به گردشگران همسايه: يكي از بزرگترين چالش¬هاي توسعه گردشگری نوع نگاه جامعه به همسايگان جغرافیایی و مردم اين كشورهاست.
4. ايجاد كسب و كارهاي متنوع در حوزه گردشگري: يكي از مشكلات حوزه كسب و كار در ايران و به ويژه حوزه گردشگري تعدد مراكزي است که اخذ مجوز از آنها لازم است. اين تعدد مراكز در بسياري از موارد مهم¬ترين مانع براي خلاقيت و ايده¬پردازي در خصوص گردشگري هستند.
5. آسان سازي و بسترسازي براي تبادلات مالي با بازارهاي هدف: لازم به یادآوری است که يكي از مهم¬ترين مولفه¬هايي كه باعث جذابيت سفر به ايران با هدف استفاده از خدمات گوناگون مي¬شود؛ هزينه هاي پايين مسافرت است. لازم به ذكر است كه اين مولفه براي همسايگان نسبت به گردشگران دیگر از جذابيت بيشتري برخوردار است. همچنين آسان سازي سفر يكي از عواملي است كه به صورت مستقيم در گردشگري داخلي اثرگذار است. با توجه به سطح درآمد سرانه و دهک¬هاي مختلف درآمدي در كشور و كشورهاي همسايه بايد به سمت فراهم كردن بسترهايي رفت كه همه اقشار بتوانند به مسافرت بپردازند و اين امر در مورد كشورهاي همسايه هم صادق است. از ديگر مسائلي كه تاثير مستقيمي بر سفر به ايران دارد، امكان لازم براي تبادلات مالي راحت و بدون دغدغه است. چرا كه به علت تحريم¬هاي بين المللي، بسياري از گردشگران ورودي، در انتقال ارز به داخل كشور با مشكل مواجه هستند تا آنجا كه اين عامل به عنوان يكي از محدوديت¬هاي سفر به كشور تلقي مي¬گردد. در اين راستا كشور بايد با تدابيري مانند پيمان هاي پولي دوجانبه با كشورهاي مختلف يا از طريق بسترهایي مانند ارزهاي ديجيتال، در جهت برطرف كردن اين محدوديت گام بردارد.
6. افزايش تسهيلات و امكانات براي سرمايه گذاري داخلي و خارجي در حوزه گردشگری: شرایط اقتصادي كشور و مواجهه سرمایه¬گذار با تورم-هاي دوره اي، كه تأثير مستقيمي بر رفتار و الگوي سفر گردشگران داخلي و خارجي مي¬گذارد، اضطراب سرمايه¬گذاري را افزايش می¬دهد. مهم¬ترين عامل اعتمادساز در اين زمينه مشخص شدن تكليف تصمیم¬گیران برای صنعت گردشگري است. ضمن آنكه بايد به این امر نيز توجه كرد كه فراهم كردن شرايط سرمايه¬گذاري براي سرمايه¬گذار خارجي نبايد گردشگري را با نشت درآمد مواجه كند و هوشمندي در اين زمينه بسيار با اهميت است. آنچه در حوزه سرمايه¬گذاري مي¬تواند مورد توجه قرار بگيرد بسترسازي براي استفاده از منابع داخلي به ويژه دارايي¬هاي خرد مردم است. همچنين مي¬توان با ايجاد بسترهاي مناسب براي سرمايه-گذاران خرد خارجي، زمينه حضور بيشتر و تكرار سفر توسط آنها را فراهم آورد. که اين امر مي-تواند از طريق اعطاي ويزاهاي بلندمدت و بسترسازي براي خريد و اجاره مدت دار املاك و مستغلات در مناطق مهيا گردد. ضمن اينكه با توجه به گسترش فناوري اطلاعات و كسب وكارهاي نوپا (استارت آپ ها) بستر لازم و مشوق هاي كافي بايد براي اين جنس از سرمايه گذاري هاي خرد بيشتر فراهم گردد.
7. اولویت‌دادن به مردم محلی از طریق مشارکت در توسعۀ اکوسیستم هر منطقه و توزیع درآمدها و البته توسعه تعاونی ها و صندق های مالی در این صنعت است.
8. ایجاد ارتباط چندسویه بین اکوتوریسم، گردشگری تجاری، گردشگری فرهنگی، گردشگری روستایی. گردشگری عشایری، کشاورزی و ژئوتوریسم و گردشگری سلامت.
9. عدم اعمال محاسبات هزینه و فایده به‌عنوان ملاک تصمیم‌گیری در گسترش گردشگری.
10. توسعه و رشد کمی و کیفی خدمات گردشگری بخصوص گردشگری سلامت در مناطق مرزی.
11. تشکیل بانک اطلاعات گردشگري در کشور.
12. روایت صحیح از ایران عزیز در بستر پلت فرم های رسانه ای دنیا.
13. حمایت جامع و کامل از بخش خصوصی با سیاست های مختلف بخصوص با نظر داشت شغلی و تامین معیشت زنجیره خدمات این حوزه.
14. تکمیل و تعیین معیین هدفمند زنجیره ارزش گردشگری کشور در نگاه بین المللی و تاکید هیئت دولت به این مهم با نظر داشت ماهیت اقتصادی صنعت گردشگری.
در پایان باید عرض کرد، جناب دکتر پزشکیان، در دنیای امروز داشتن تاریخچه و ریشه های تمدنی آرزوی بسیاری از کشور¬ها است؛ به صورتی که حتی برای خود تاریخی جعلی روایت می کنند. در حالی که کشور عزیز ما به اذعان اندیشمندان و سفرنامه نویسان از چنین پایگاه تمدنی برخوردار بوده و فقط نیازمند ارائه روایتی معتبر و منسجم از آن به جهانیان است. روایت از دارائی هایی که بخش قابل توجه ای از جامعه و حتی مسئولین از آن بی خبر بوده و یا به دلیل قرارگیری ذیل طوفان خبری رسانه¬¬های جهانی آن را به فراموشی سپرده¬اند. یکی از مهم¬ترین ظرفیت هایی که در این راستا می تواند به شما کمک کند و به سربلندی دولت شما ختم شود خانواده بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع¬دستی است.

با تجدید احترام
محمد فرزاد میرزایی قلعه
عضو کوچک جامعه بزرگ گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا