شهرک‌های صنعتی چابک و یکپارچه هستند
شکل‌گیری زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنایع کوچک

وزیر صنعت، معدن و تجارت با مهم برشمردن تشکیل شهرک‌های صنفی، اعلام کرد که زنجیره تکمیل ارزش افزوده باید در صنایع کوچک شکل بگیرد.

به گزارش  سبا724، «عباس علی‌آبادی» در جریان برنامه‌های سفر به استان همدان در مراسم بهره‌برداری از فاز نخست شهرک صنفی-صنعتی بوعلی 2، با اشاره به اهمیت موضوع صنایع کوچک گفت: زنجیره تکمیل ارزش افزوده در صنایع کوچک شکل می‌گیرد، البته صنایع بزرگ در این موضوع نقشی ندارند اما صنایع کوچک آنها را به کالاهای مورد نیاز مردم تبدیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنفی محصولات تولید شده را عرضه می‌کنند، افزود: اگر نتوانیم بین چهار مولفه تولید، مصرف، واردات و صادرات، هماهنگی ایجاد کنیم، نمی‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمایندگان مجلس در کنار قانون‌گذاری، می‌توانند با حضور در بین مردم و شنیدن مشکلات آنها، مسئولان را از این مسائل آشنا کنند، ادامه داد: ایجاد شهرک صنفی بسیار مهم است و این شهرک که معماری زیبایی دارد، می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرک‌های صنفی و صنعتی در سراسر کشور باشد.

شهرک‌های صنعتی چابک و یکپارچه هستند

علی آبادی با تاکید بر اینکه در نظام اسلامی مردم، بخش خصوصی و بخش دولتی جدا از هم نیستند و نظام اسلامی یعنی همه مردم، تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی یکپارچه و در هم تنیده، چابک و مقاوم هستند.

وی، با تاکید بر اینکه شهرک‌های صنفی می‌توانند در شرایط طوفانی از جمله مشکلاتی مالی از هم پشتیبانی کنند، اضافه کرد: در این شهرک‌ها می‌توان خلاقیت ها و فن‌آوری‌ها را با هم به اشتراک گذاشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حضور در بازار برای این است که از ظرفیت‌ها و مزیت‌های نسبی همدیگر استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: می‌توان با برگزاری جشنواره‌های تخصصی در این محل فعالان بخش‌های صنفی مختلف را با ظرفیت‌های این شهرک آشنا کرد و باعث رونق این شهرک شد.

علی آبادی، با بیان اینکه توجه به بازار داخل کامل نیست بلکه صنوف باید نگاه به دور دست داشته باشند، گفت: بازرگانی داخلی بحث مهمی است اما از بازار داخل به خارج رفتن مهم است چراکه در بازرگانی و تجارت خارجی مزیت‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از این مزیت‌ها برای توسعه مزیت‌های داخلی بهره‌مند شد.

تلاش برای بازگشت صنایع راکد به چرخه تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین  با حضور در نشست با فعالان اقتصادی استان همدان که در سالن اجتماعات ساختمان استانداری این استان برگزار شد، گفت: صنایع را باید از سمت صنایع انرژی‌بر به سمت صنایع کم‌انرژی‌بر، دانش‌بر و نیروی‌ انسانی‌بر حرکت دهیم تا بهره‌وری‌ها را افزایش دهیم.

علی‌آبادی، با بیان اینکه صنعتگران و معدنکاران و فعالان اقتصادی می‌توانید تمام مسائلشان را حل کنید، افزود: شما باید با همدیگر فکر کرده و تلاش کنید تا راه‌حل مشکلات را پیدا کنید زیرا هیچ بن‌بست و محدودیتی وجود ندارد. در این سال‌ها و با توجه به تمام تحریم‌ها، در بسیاری از زمینه‌ها نشان دادیم که توان حل مشکلات را داریم.

وی، حل مشکل برق نیازمند همت همگانی است، ادامه داد: بهره‌وری در مصرف برق و گاز و انتقال انرژی مازاد به بخش‌های صنعتی و تولیدی، می‌تواند به حل بسیاری از مشکلات این مجموعه‌ها در فصل‌های پرمصرف کمک کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مطمئنا زمان صدور مجوزها را کوتاه و زمان استفاده از آنها را یکساله می‌کنیم و اگر در معدنی فعالیت لازم و منطقی صورت نگرفت، بلافاصله مجوز آنها را باطل و در اختیار سرمایه‌گذار دیگری قرار می‌دهیم، تاکید کرد: می‌بایست به معادن یا صنایعی که به‌دلیل مشکلات کم و قابل حل، فعالیت‌شان کاهش یافته و یا راکد و متوقف شده است، کمک کرد تا فعالیت‌شان را مجددا از سر بگیرند و به چرخه تولید و اشتغال‌زایی بازگردند.

علی‌آبادی، بزرگترین چالش کشور و دنیا را عدم سرمایه‌گذاری برشمرد و به تنها کشوری که این سال‌ها در آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته، یعنی ژاپن اشاره کرد و یادآور شد: بحث محیط زیست، بحث بسیار مهمی است و باید به آن احترام بگذاریم، در این راستا در پروژه خودروی برقی، شاید اهداف دیگری داشته باشیم اما موضوع مهم، اهمیت به زندگی و سلامت مردم است.

وی، با تاکید بر اینکه باید به سمت تحولات نو حرکت می‌کنیم تا به محیط زیست احترام بگذاریم، تصریح کرد: حرکت به سمت خودروهای آینده که همان خودروی برقی است، یک الزام اساسی است.

همکاری مجموعه‌های صنعتی در سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات یکی از راه‌کارهای موفقیت صنایع کوچک

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا می‌توانیم باید تصدی‌گری دولتی را در صنایع و معادن کاهش داشته و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی باز کنیم. همچنین نباید اقتصاد را دولتی کنیم و به سمت اقتصاد مردمی حرکت کنیم، ولی تا آن زمان، نهادهای ملی و دولتی باید با تمام توان برای سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی از بخش خصوصی حرکت کنند.

علی‌آبادی در پایان با بیان اینکه یکی از اهداف‌مان در خوشه‌های صنعتی، استفاده از ظرفیت‌های همدیگر است، گفت: همکاری مجموعه‌های صنعتی در سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات برای حل مشکلات بخش‌های صنعتی دیگر، یکی از راه‌کارهای موفقیت صنایع کوچک است؛ موضوعی که در گذشته با موفقیت آن را تجربه کرده‌ام.

وزیر صمت همچنین در آئین آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی ابن‌سینا(استان همدان) اعلام کرد که با برداشتن موانع و پیگیری برای حل مشکلات، برای توسعه شهرک‌ها و مجموعه‌های صنعتی اقدام خواهد کرد.

منبع: روابط عمومی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا