اقتصاد بدون نفت از جنس معدن

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: کشور ما، ذخایر کافی و فراوانی از مواد معدنی در اختیار دارد و فعال‌سازی معادن به عنوان یک مزیت نسبی، کمک شایانی به اقتصاد بدون نفت می‌کند.

به گزارش سبا 724 ، مهدی کوهی با اشاره به اهميت بخش معدن و صنايع معدنی در اقتصاد کشور، اظهارداشت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر جایگزینی معدن به جای نفت، باید گفت فعال‌سازی معادن که در دورترین نقاط جغرافیایی کشور واقع شده‌اند، منجر به اشتغال‌زایی در این مناطق می‌شود و این مهم عدم تمرکز در مرکز را به دنبال دارد.

وی گفت: فعال‌سازی معادن در مناطق کمتر توسعه‌یافته باعث شکوفا شدن بخش اقتصادی در مناطق دورافتاده می‌شود و مناطق و به نوعی توازن توزیع درآمدی در اقتصاد را به دنبال دارد. در همین راستا، باید توجه داشت که کشور ما، ذخایر کافی و فراوانی از مواد معدنی در اختیار دارد و فعال‌سازی معادن به عنوان یک مزیت نسبی، کمک شایانی به اقتصاد بدون نفت می‌کند.

به گفته مدیرعامل ذوب‌آهن، معدن حلقه اول از زنجیره فعالیت‌های اقتصادی است و اکثر مواد معدنی کشف شده در سطح جهان در ایران نیز وجود دارد که این نکته مثبتی محسوب می‌شود.

این فعال معدنی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت در معدن دارای حلقه‌های متفاوتی است، تصریح کرد: اکتشاف، حلقه اول آن را تشکیل می‌دهد و در ادامه استخراج، فرآوری و در نهایت تولید صنعتی محصول محقق می‌شود.

کوهی ادامه داد: در بخش استخراج، فرآوری و فرآوری صنعتی، به قدر کافی تکنولوژی و تجهیزات در کشور ایجاد و تامین شده است اما در بخش اکتشاف، به دلیل هزینه‌بر بودن و ریسک بسیار بالایی که این مهم دارد، سرمایه‌گذاری کمتری انجام و این امر باعث شده است که رشد بخش معدن بسیار ناچیز و به طور کلی می‌توان گفت که سرمایه‌گذاری‌ها، متناسب با سایر حلقه‌ها در این بخش صورت نگرفته است.

مدیرعامل ذوب آهن افزود: چالش دیگر در بخش معدن، واردات ماشین‌آلات به‌روز و نوسازی ماشین‌آلات معدنی است که باید با گشایش‌ها و مبادلاتی که با خارج کشور صورت می‌پذیرد، برای واردات ماشین‌آلات هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا عملیات معدن‌کاری، مدرن‌تر و مکانیزه‌تر از گذشته صورت پذیرد. ماین نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا