تقویت زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور

شهرک‌های صنعتی کردستان از لحاظ زیرساخت کمبودهایی دارد؛ به همین خاطر، تیرماه سال ۱۴۰۱ در سفر رئیس جمهور به استان، حدود چهار هزار میلیارد ریال برای این بخش مصوب شد که تسریع در تخصیص آن می‌تواند تحرکی در وضعیت تولید صنعتی منطقه ایجاد کند.

به گزارش سبا 724 ، ۳۲ سال از زمان تاسیس شرکت شهرک های صنعتی کردستان می گذرد و در این مدت ۱۲ شهرک، هفت ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی در این استان ایجاد و به مرحله بهره برداری و واگذاری رسید و اراضی صنعتی طی قراردادهایی به سرمایه گذاران واگذار شد.

تعداد قراردادهای منعقد شده با سرمایه گذاران در شهرک ها و نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی بانه یک هزار و ۵۵۰ قرارداد بوده که افزون بر ۵۰۰ قرارداد آن در سال‌های اخیر منعقد شده است.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در جذب سرمایه گذار و رونق تولید ایجاد زیرساخت های لازم اعم از برق، بهسازی و آسفالت معابر و تامین آب و گاز در شهرک ها و نواحی صنعتی است که وضعیت برخی از شهرک‌های صنعتی استان از این لحاظ مناسب نیست و باید به طور ویژه و با تخصیص اعتبارات لازم بهبود پیدا کند.

هر سال سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و شرکت شهرک های صنعتی استان از محل اعتبارات داخلی خود مبلغی را برای ایجاد و تقویت زیرساخت ها اختصاص می دهد ولی این میزان جوابگو نبوده و نیاز به تخصیص از محل اعتبارات استانی و ملی هم دارند.

در چند سال گذشته این شرکت از اعتبارات عمرانی استانی کمتر برخوردار بوده و بعد از سال ها، پارسال مبلغی به این شرکت برای ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص یافت و افزون بر این یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور در تیرماه سال گذشته تصویب حدود چهار هزار میلیارد ریال برای احداث پست برق و زیرساخت های شهرک های صنعتی استان بود.

به منظور اطلاع بیشتر از اقدامات و فعالیت های انجام شده در زمینه تقویت زیرساخت های شهرک های صنعتی و میزان تخصیص اعتبار مصوبه سفر رئیس جمهور به استان با حمیدرضا امانی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفتگویی انجام دادیم که شرح آن در ذیل می آید.

تقویت زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کردستان با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور

ایرناسه هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در سفر ۱۷ تیرماه رئیس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به کردستان برای احداث پست برق و ایجاد و تقویت زیرساخت های شهرک استان مصوب شد؛ بفرمایید تاکنون میزان اعتبار اختصاص یافته و هزینه شده در این رابطه چقدر بوده است؟

امانی: از این میزان مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال برای ایجاد سه پست برق در منطقه ویژه اقتصادی بانه و شهرک های صنعتی سقز و مریوان و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هم برای زیرساخت های شهرک‌های صنعتی استان مصوب شده است و طی ۲ سال این میزان اعتبار اختصاص پیدا می‌کند.

یکی از پروژه های مهم شهرک های صنعتی استان در ارتباط با برق رسانی مربوط به پروژه خط انتقال برق شهرک صنعتی سقز است که سال گذشته از محل مصوبه سفر رئیس جمهور به استان ۱۱۰ میلیارد ریال برای ایجاد خط اختصاصی شبکه توزیع برق از پست نزدیک این شهرک اختصاص یافت که از این مبلغ ۸۷۰ میلیارد ریال به حساب شرکت توزیع نیروی برق واریز شده است.

در حال حاضر پیمانکار شرکت توزیع برق استان در حال انجام اقدامات لازم است و با اجرای کامل این پروژه نیاز برق شهرک صنعتی سقز برطرف می شود.

مابقی پست های برق در سالهای گذشته در شهرک های صنعتی استان از جمله سنندج چهار که از شهرک های جدید صنعتی است به طور کامل انجام شده و مدار است.

البته در سال گذشته مبلغ ۴۶۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۱ برای پروژه های عمرانی این شرکت مصوب شد که از این میزان تاکنون ۲۸۲ میلیارد ریال اختصاص یافته است و این مبلغ براساس برنامه زمانبندی شده در قالب پروژه های زیرسازی و آسفالت و احداث و تقویت زیرساخت های ۱۲ شهرک و ناحیه صنعتی هزینه می شود.

همه تلاش خود را بکار می گیریم تا شهرک های صنعتی برای استقرار واحدهای تولیدی آماده باشد و سرمایه گذاران با فراغ بال اقدام به سرمایه گذاری و تولید کنند.

۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به استان برای ایجاد سه پست برق در منطقه ویژه اقتصادی بانه و شهرک های صنعتی سقز و مریوان و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هم برای زیرساخت های شهرک‌های صنعتی استان مصوب شده است.ایرنادر حال حاضر در کدامیک از شهرک های صنعتی استان پروژه های عمرانی در حال اجرا است و میزان پیشرفت فیزیکی آنها هم چقدر است؟

امانی: در همه شهرک های صنعتی استان پروژه های زیرساختی تعریف شده و در مرحله اجرا قرار دارند که یکی از مهمترین آنها در استان شهرک صنعتی چهار سنندج است که اقدامات مربوط به زیرساخت های آن شامل آبرسانی، زیرسازی و آسفالت و جاده سازی، از پیشرفت مناسبی برخوردار است و در جوار این شهرک هم ایجاد شهرک صنعتی دانش بنیان تعریف شده است که اجرای این پروژه هم به همت استاندار کردستان آغاز شده و امید می رود به زودی آماده حضور واحدهای دانش بنیان شود.

از دیگر پروژه های زیرساختی شهرک های صنعتی استان می توان به زیرسازی و آسفالت و همچنین راه اندازی تصفیه خانه در شهرک صنعتی مریوان اشاره کرد که این پروژه نیز در حال اجرا است.

در شهرک صنعتی بانه هم پروژه روشنایی آن به اتمام رسیده و آسفالت معابر آن باقی مانده است که پروژه ای برای اجرای آن تعریف کردیم و آماده سازی فاز ۲ شهرک صنعتی صاحب سقزهم از دیگر پروژه های عمرانی شرکت شهرک هاست.

روشنایی فاز یک شهرک صنعتی صاحب و عملیات زیرسازی و آسفالت فاز ۲ شهرک صنعتی کامیاران را هم در دست اقدام داریم.

میزان پیشرفت فیزیکی طرح های زیرساختی در همه شهرک های صنعتی استان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد است و بی شک با انجام این پروژه‌ها شاهد رونق تولید و جذب سرمایه گذاران بیشتری به شهرک های صنعتی استان خواهیم بود.

همواره سعی کردیم از محل منابع داخلی شرکت شهرک های صنعتی استان و منابع ملی و براساس اولویت بندی پروژه ها بهترین بهره و بازدهی را در اجرای آنها داشته باشیم.

با انجام این پروژه‌ها شاهد رونق تولید و جذب سرمایه گذاران بیشتری به شهرک های صنعتی استان خواهیم بودایرنا: وضعیت کنونی زیرساخت های موجود در شهرک ها و نواحی صنعتی موجود در استان چگونه است و برای تکمیل و تقویت آنها به چه میزان اعتباری نیاز دارید؟

امانی: وضعیت زیرساخت های بسیاری از شهرک های صنعتی استان مطلوب است ولی با توجه به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی و بارش های فصلی، زمان فعالیت های عمرانی نسبت به دیگر نقاط کشور کمتر است و همین باعث شده شرایط ایده آلی را شاهد نباشیم ولی با این وجود تمرکز خود را بر روی اختصاص اعتبار به شهرک هایی که وضعیت زیرساختی مناسبی ندارند، قرار دادیم.

با توجه به روند رو به رشد و تغییرات قیمتی که وجود دارد نمی توانیم مبلغی دقیق به عنوان اعتبارات مورد نیاز برای اتمام پروژه های عمرانی در شهرک های صنعتی استان را به اعلام کنیم اما بر اساس برآوردهای ما برای امسال با توجه به نرخ تورم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای به بهره برداری رساندن پروژه‌هایی که تعریف کردیم نیاز داریم.

ایرنا: آیا در شهرک ها و نواحی صنعتی استان زمین برای واگذاری به سرمایه گذاران جدید وجود دارد؟

امانی: با توجه به توپوگرافی و کوهستانی بودن استان آماده‌سازی زمین صنعتی در آن مشکل است و متاسفانه طی سال‌های گذشته هم کمتر به موضوع تملک زمین و تبدیل آن به اراضی صنعتی پرداخته شده است هرچند یکی از دلایل این مسئله هم به موقعیت اراضی و ظرفیت آنها به لحاظ کشاورزی و مشکلات تغییر کاربری بر می گردد.

از لحاظ زمین صنعتی در تنگنا هستیم ولی به منظور ایجاد فضایی برای سرمایه گذاری های جدید به دنبال توسعه شهرک های صنعتی کنونی هستیم و اینگونه می توانیم سریع تر و موفق تر عمل کنیم.

در هر شهرستان این اقدامات را انجام دادیم و زمین برای سرمایه گذاری وجود دارد و طی برنامه ریزی انجام شده مساحت اراضی صنعتی را افزایش تا بیشترین دستاورد و بهره را از آن داشته باشیم.

از لحاظ زمین صنعتی درتنگنا هستیم ولی به منظور ایجاد فضایی برای سرمایه گذاری های جدید به دنبال توسعه شهرک های صنعتی کنونی هستیمایرنا: منطقه ویژه اقتصادی بانه از پروژه‌های مهم استان به شمار می رود و عملیات اجرای فاز دوم آن هم به پیمانکار واگذار شده است، در حال حاضر وضعیت و پیشرفت این پروژه چگونه است؟

امانی: همانگونه که اطلاع دارید منطقه ویژه اقتصادی بانه در ۲ فاز تعریف شده و کل مساحت آن هم ۸۵ هکتار است که مساحت فاز یک آن ۳۵ هکتار و فاز ۲ هم ۵۰ هکتار است؛ عملیات عمرانی در فاز نخست این منطقه به اتمام رسیده و تنها پروژه باقی مانده آن آسفالت معابر است که به دلیل بار مالی زیاد آن هنوز به طور کامل اجرایی نشده و در دست اقدام است.

در فاز اول ۲۵ قرارداد زمین در فاز یک به سرمایه گذاران واگذار شده است و انتظار می رود سرمایه گذاران از این ظرفیت تولیدی استفاده و بهره برداری از واحدها را سرعت بخشند چراکه نتیجه این مهم توسعه اقتصادی و اشتغال در شهرستان و حتی استان خواهدبود.

فاز ۲ این منطقه به پیمانکار واگذار شده و اعتباری هم در اختیار او قرار داده شده است ولی در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه به دلیل کافی نبودن اعتبار زیاد نیست ولی خوش بین هستیم امسال با تخصیص اعتبار بیشتر اقدامات تسریع و عقب ماندگی موجود جبران شود. ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا