سازمان زمین‌شناسی کشف عناصر جدید معدنی در اعماق را دنبال می‌کند

 معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی گفت:‌طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی که با هدف کشف عناصر جدید معدنی در اعماق بیشتر انجام می‌شود،‌ زمینه‌ مهار تورم و رشد تولید را فراهم می‌آورد.

به گزارش  سبا 724  علیرضا شهیدی روز پنجشنبه در آیین آغاز طرح برداشت ژئوفیزیک هوایی در پهنه غرب خراسان رضوی در سبزوار اظهار کرد:‌ این سازمان در قالب توافقنامه و برنامه‌ای مشارکتی با سازمان ایمیدرو و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه‌ای تحولی در بخش زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر جدید معدنی را مورد توجه قرار داده است.

وی تصریح کرد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف مواد معدنی ابتدا از استان خراسان جنوبی آغاز شد،‌ سپس در کردستان و آذربایجان غربی اجرا شد و هم اینک در استان‌های قم، مرکزی و اصفهان مورد برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته است.

شهیدی گفت: امروز همچنین طرح ژئوفیزیک هوایی در پهنه‌های سبزوار به طول خطی ۸۸ هزار کیلومتر آغاز شده که این طرح نخستین لایه اطلاعاتی است و سپس سه لایه اطلاعاتی شامل تولید نقشه‌های زمین‌شناسی، نقشه های ژئوشیمی و نقشه های زمین شناسی اقتصادی در گستره ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در سبزوار مورد برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی قرار می گیرد.

وی افزود: اجرای عملیات ژئوفیزیک هوایی، زمینه اکتشاف ذخایر معدنی زیرزمینی کشور را در اعماق بیشتر فراهم کرده و با روش مغناطیسی و با بالگرد چنانچه تا عمق ۴۰۰ متری منابع معدنی فلزی وجود داشته باشد، قابل تشخیص است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: پس از اکتشاف، با روش های تکمیلی زمینی، بسترهای لازم برای استخراج منابع معدنی، بهره برداری و فعالیت‌های اکتشافی تکمیلی تر فراهم می شود.

به گزارش ایرنا، در راستای توسعه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف معادن در کشور، آیین رونمایی از مطالعات ژئوفیزیک هوایی با حضور معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی و مسوولان استانی و شهرستانی آغاز به کار کرد.

مطالعات ژئوفیزیک هوایی این منطقه در سطح ۸۸ هزار کیلومتر خطی از مناطق سبزوار و بردسکن، در غرب خراسان رضوی به‌ منظور شناسایی ذخایر معدنی پنهان استان در مساحتی حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع انجام می شود.

غرب استان خراسان رضوی، با توجه به برخورداری از طیف متنوعی از ذخایر معدنی از قطب‌های مهم معدنی کشور به شمار می‌آید که بدون شک راه‌اندازی صنایع فرآوری مرتبط با این حوزه، می تواند تحول چشمگیری در توسعه اقتصادی و اشتغال این منطقه ایجاد کند.

منطقه سبزوار دارای ۱۷۸ معدن در حال بهره برداری است که به لحاظ کمیت و تنوع مواد معدنی یکی از قطب های معدنی مطرح در کشور محسوب می شود.

مواد معدنی شناسایی شده در این منطقه شامل کرومیت، منگنز، مس، کانسنگ طلادار، آهن تیتانیوم‌دار، گرانیت، مرمریت، تراورتن، مرمر، بنتونیت، سنگ گچ، گچ خاکی، سنگ آهک، سنگ لاشه و مالون، شن و ماسه، فلدسپات، کائولن، خاک صنعتی و تالک سرپانتین است.

سبزواردر ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد. ایرنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا