تازه‌ترین خبرها از واگذاری معدن کرومیت منوجان؛ بهره‌بردار جدید هزینه را واریز کرد

 معدن کرومیت منوجان یکی از معادن قدیمی این منطقه است که در سال‌های اخیر بارها به دلیل مشکلات پیش آمده بویژه برای کارگران آن با توقف فعالیت مواجه بوده تا اینکه در نهایت موجب خلع ید سرمایه گذار آن شد و در هنگامه بلاتکلیفی کارگران، حالا خبر می‌رسد که سرمایه‌گذار جدید بزودی شروع به کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار سبا 724  به دنبال شرایط کاری نامساعد از قراردادهای موقت تا دیگر مسائل، مشکل معدن کرومیت منوجان به قدری پیچیده شده بود که کارگران چاره ای جز تجمع و دست از کار کشیدن نداشتند و این اتفاق بارها رخ داد و هر بار با وعده بهره بردار معدن بر سرکار بر می گشتند اما گره باز نمی شد.

پیگیری ها و اخطارهای مکرر مدیران استان و شهرستان هم بی فایده و مشکل همچنان پابرجا بود تا اینکه با پیگیری های مدیران و نمایندگان مردم استان در مجلس کار به دفتر رییس جمهور رسید و در اقدامی غیرمنتظره که خیلی ها باور نمی کردند، رییس جمهور دستور پیگیری و حل مشکل را داد که به دنبال آن شورای عالی معدن نیز حکم خلع ید سرمایه گذار بخش خصوصی را صادر کرد و کار به روال اداری افتاد.

معدن کرومیت منوجان اول خرداد سال گذشته غیرفعال شده بود و در مرداد آن سال هم هم با پیگیری و دستور رییس جمهور موضوع به شورای عالی معادن سپرده شده که در نتیجه خلع ید بهره بردار صورت گرفت و به مزایده رفت.

 

واریز پول توسط بهره‌بردار و استارت آغاز فعالیت

اما طی یکسال اخیر کارگران بیمه بیکاری می گیرند اما نتوانسته اند به سر کار برگردند و حالا گفته می شود برنده مزایده، هزینه های تعیین شده را در روزهای اخیر واریز کرده و ابلاغ شروع به کار آن از روزهای آینده زده می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان با اشاره به اینکه در مزایده، طرح به سرمایه گذار جدید واگذار شد اظهار کرد: روند واگذاری به دلیل قیمت گذاری، طولانی شده بود.

مسلم مروجی فرد افزود: یک هزار و ۲۰۰ نفر در این معدن کار می کردند که ۳۰۰ نفر از این افراد در مجموعه کارخانه با وجود توقف فعالیت معدن، همچنان فعالیت می کنند ولی ۹۰۰ نفر بیکار شدند که با آغاز فعالیت معدن این افراد هم شروع به کار خواهند کرد.

این معدن کرومیت ۱۵۰ هزار تن ظرفیت تولید سالانه دارد و اکنون با واریز هزینه های مزایده توسط بهره بردار جدید طبق گفته مدیران صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان حدود یک ماه دیگر و با تحویل گرفتن معدن توسط بهره بردار جدید و استقرار ماشین آلات خود در آن، معدن دوباره آغاز به کار می کند و کارگران بیکار به سر کار برمی گردند.

فعالیت این معدن از این حیث که جزو استراتژیک ترین معادن فلز کرومیت کشور و منطقه خاورمیانه به شمار می رود و نقش مهمی در تولید فولاد کشور دارد، بسیار حائز اهمیت است.

کرومیت تنها منبع تامین‌ کننده‌ کروم به شمار می رود که در ساخت آلیاژها و تهیه فولادهای ویژه از ارزش بالایی برخوردار است. کروم و کرومیت موارد استفاده متفاوتی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دارد و به شکل چشمگیری در بخش‌های گسترده‌ای از سیستم صنعتی مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای کرومیت را می‌توان در سه بخش اصلی متالورژی، صنایع شیمیایی و دیرگدازها تقسیم‌بندی کرد. ایرنا

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا