۸۰۰ طرح تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در دست اجرا است

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت:  ۸۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی متفاوت از مرحله فونداسیون تا نصب ماشین آلات در شهرک‌های صنعتی این استان در دست ساخت و اجرا است.

به گزارش سبا 724، هاشم علایی افزود: از بدو تاسیس شهرک‌های صنعتی استان تاکنون بیش از ۱۵۰۰ قرارداد واگذاری زمین با سرمایه گذاران در سطح بیش از ۶۵۰ هکتار منعقد شده که از این تعداد ۷۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با اشتغالزایی بیش از ۱۳ هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فعال است و بقیه نیز با پیشرفت فیزیکی متفاوت از مرحله فونداسیون تا نصب ماشین آلات در دست اجرا است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۷۰ واحد تولیدی و صنعتی راکد و غیر فعال در شهرک‌های صنعتی شناسایی شده که با ارائه تسهیلات سایر کمکهای لازم به دنبال فعال کردن آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان فعال است، افزود: ۲۰ شهرک و ناحیه صنعتی با مساحت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در استان اردبیل فعال است که از این تعداد زیرساخت‌های ۱۸ شهرک و نواحی صنعتی تامین شده و زیرساخت ۲ ناحیه صنعتی موران و اصلاندوز هم در آینده تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل ادامه داد: در تمامی شهرستان‌های استان به غیر از شهرستان سرعین، شهرک و ناحیه صنعتی راه‌اندازی شده است.

وی کمبود زمین و کمبود اعتبارات عمرانی را ۲ مشکل اساسی توسعه شهرک‌های صنعتی برشمرد و اظهار کرد: مشکلات موجود به طور ویژه پیگیری و عملیاتی خواهد شد تا با حرکت چرخه‌های صنعت، شاهد افزایش تولید و اشتغال در استان باشیم.

علایی بخش خصوصی را رمز موفقیت توسعه صنعت استان دانست و گفت: برای تحقق این هدف مهم، نگاه مدیران باید در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع تولید تعدیل شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل ادامه داد: برای حل مشکلات موجود، نیازمند حمایت همه‌جانبه هستیم و امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی و کار جهادی و کمک مسئولان و اصحاب رسانه، بتوانیم به توسعه صنعتی استان کمک کنیم.

۲۵ واحد تولیدی راکد در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از احیای ۲۵ واحد راکد و غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل در سال گذشته خبر داد و گفت: احیای این واحدهای راکد با استفاده از ظرفیت‌های این شرکت و هماهنگی با کارگروه رفع موانع تولید ممکن شده و زمینه اشتغال مجدد برای بیش از ۹۰۰ نفر هم ایجاد شد.

وی کاهش بروکراسی‌های اداری را یکی از ضرورت‌های جذب سرمایه‌گذاری در استان برشمرد و گفت: کلینیک کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی یکی از ظرفیت‌های این شرکت برای حمایت از تولید و کمک به احیای واحدهای راکد است که در این کلینیک، مشکلات واحدهای تولیدی به صورت میدانی مورد احصا و رصد قرار گرفته و راهکارهای مناسب برای رفع موانع و مشکلات آنان پیشنهاد می‌شود.

علایی افزود: این کلینیک با هدف عارضه یابی و بهبود عملکرد و احیای واحدهای صنعتی راکد و نیمه فعال تشکیل شده است و سال گذشته با پایش واحدهای تولیدی ۲۴ واحد راکد استان به چرخه تولید بازگشت.

در کلینیک کسب و کار شرکت شهرک‌های صنعتی مشکلات واحدهای تولیدی به صورت میدانی مورد احصا و رصد قرار گرفته و راهکارهای مناسب برای رفع موانع و مشکلات آنان پیشنهاد می‌شود.

احداث ۶ ایستگاه آتش نشانی در شهرک‌های صنعتی استان اردبیل

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: در سالهای اخیر ۶ ایستگاه آتش نشانی با خودرو و ادوات آتش نشانی در شهرک صنعتی یک و ۲ اردبیل، خلخال، گرمی، پارس آباد و مشگین شهر احداث شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای احداث ایستگاه آتش‌نشانی شرکت شهرک‌های صنعتی اردبیل هزینه شده است، افزود: این ایستگاه‌ها بر اساس استانداردهای روز احداث و با خرید خودرو و ادوات آتش‌نشانی تجهیز شده است.

علایی از انعقاد تفاهم‌نامه واگذاری راهبری ایستگاه آتش‌نشانی شهرک‌های صنعتی به شهرداری‌های استان خبر داد و گفت: طی تفاهم‌نامه شرکت شهرک‌های صنعتی، فرمانداری، شهرداری و شرکت خدماتی شهرک صنعتی خلخال، امور راهبری ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی به شهرداری‌ها واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل همچنین به آمادگی این شرکت برای واگذاری ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرک‌های صنعتی پارس‌آباد، مشگین‌شهر، گرمی و اردبیل به شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: برای کاهش خطرات و خسارات مادی و انسانی ناشی از حوادث و سوانح غیرمترقبه و با توجه به لزوم ارتقای ایمنی واحدهای تولیدی و ساکنان همجوار شهرک‌های صنعتی، این شرکت آماده واگذاری امور راهبری ایستگاه‌های احداث شده به شهرداران است تا خسارات ناشی از آتش‌سوزی در این مناطق به حداقل برسد.

۱۱ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی اردبیل فعال است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل با بیان اینکه ۱۱ واحد صنعتی در اردبیل تبدیل به شرکت دانش‌بنیان شده که در تولید و اشتغال نقش مهمی را ایفا کرده است، افزود: ۱۰ مورد از این واحدها از واحد صنعتی به شرکت دانش بنیان و یک مورد دیگر هم از مرکز رشد به دانش‌بنیان تبدیل شده است.

علایی با اشاره به حمایت شهرک‌های صنعتی از شرکت‌های دانش بنیان افزود: هزینه آموزش کارکنان شرکت‌های دانش بنیان از سوی شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌شود و علاوه بر آن در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هم از شرکت‌های دانش بنیان حمایت بیشتری شده است.

وی گفت: شهرک‌های صنعتی استان در ۳۷ مورد از واحدهای تولیدی و صنعتی حمایت کرده ضمن اینکه ۸۰ درصد هزینه اخذ گواهی‌های استاندارد را شهرک‌های صنعتی پرداخت می‌کند. علاوه بر این با برنامه‌های حمایتی مختلف تلاش می‌شود تا واحدهای تولیدی، صنعتی صادرات محور شده و در افزایش صادرات استان نقش بسزایی ایفا کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از تشکیل سه کنسرسیوم صادراتی با هدف کمک به افزایش صادرات واحدهای تولیدی در استان خبر داد و گفت: سه خوشه صنعتی لبنیات، پلاستیک و فرش دستبافت در استان اجرا شده و سه خوشه صنعتی صنایع چوب و مبلمان، پوشاک و شیرآلات هم به زودی در استان راه اندازی خواهد شد.

وی ادامه داد: مرکز خدمات فناوری، کسب و کار شهرک صنعتی یک اردبیل راه اندازی شده و عملیات اجرایی ساختمان فناوری شهرک صنعتی ۲ اردبیل هم با هدف واگذاری دفاتر به مشاوران، کارشناسان و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات در دست اجرا قرار گرفته است.

اقدامات مهم شهرک صنعتی استان اردبیل در سال‌های اخیر

علایی ایجاد بیش از ۲۴۰ هکتار فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، برگزاری بیش از ۶۰۰ دوره آموزشی برای بیش از ۱۶ هزار نفر از شاغلین واحدهای تولیدی، برگزاری انتخابات در ۶ شهرک و ناحیه صنعتی و واگذاری امور شهرک به شرکت‌های خدماتی، برگزاری بیش از ۱۰۰ تور صنعتی برای بیش از ۲ هزار نفر از مدیران واحدهای تولیدی با هدف بازدید از واحدهای تولیدی موفق و نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را از اقدامات شرکت شهرکهای صنعتی استان اردبیل در راستای حمایت از تولید ذکر کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی، حمایت از ۲۸ پایان نامه دانشجویی، حمایت از حضور بیش از یک هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی با پرداخت کمک هزینه اخذ غرفه و یا بازدید از نمایشگاه، حمایت از برگزاری استارت آپ‌های صنعتی، حمایت از واحدهای تولیدی مستعد برای دانش بنیان شدن، شناسایی نیازهای فناورانه واحدهای تولیدی، آسیب شناسی واحدهای پرخطر از لحاظ ایمنی و بهداشت و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای ایمنی و سلامتی کارکنان و سرمایه‌های واحدهای تولیدی از دیگر اقدامات شهرک‌های صنعتی استان در این مدت بوده است.

یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اردبیل هزینه شد

وی با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان افزود: همچنین در سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تامین زیرساخت‌های شهرک صنعتی استان هزینه شده است.

علایی، بهسازی و آسفالت هفت خیابان شهرک صنعتی ۲ اردبیل با اعتباری بالغ بر۲۰۰ میلیارد ریال، آماده‌سازی معابر ۶۰ هکتار از فاز سوم شهرک صنعتی ۲ اردبیل با اعتباری بالغ ۷۰۰ میلیارد ریال، اجرای پست برق ۶۳ کیلو ولت شهرک صنعتی ۲ اردبیل با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال، تکمیل مدول دوم تصفیه خانه شهرک صنعتی ۲ اردبیل با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال را از برنامه های در دست اجرا در شهرک صنعتی استان اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری شبکه توزیع آب، ۶۰ هکتاری شهرک ۲ اردبیل با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال و طرح آبرسانی ناحیه صنعتی پارس آباد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: همچنین در سال جاری جدول بندی و آسفالت معابر ناحیه صنعتی پارس آباد با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال، شبکه روشنایی نواحی صنعتی مشگین شهر و رضی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال، مخزن زمینی ۵۰۰ مترمکعبی ناحیه صنعتی رضی با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، اجرا می‌شود.

وی از شروع عملیات اجرایی ناحیه صنعتی اصلاندوز با اعتباری بالغ بر ۳۰میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: امسال جدول گذاری و زیرسازی معابر ناحیه صنعتی هشجین هم با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود.

اراضی شهرک‌های صنعتی اردبیل به صورت الکترونیکی واگذار می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: برای شفاف‌سازی امور و کاهش بروکراسی‌های اداری، فرآیند واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی اردبیل به صورت شفاف و الکترونیکی انجام می‌شود.

علایی هدف از اجرای این فرآیند را شفاف‌سازی و تسهیل امور و کاهش مراجعات حضوری اعلام کرد و افزود: در این فرآیند، کلیه امورات مربوط به واگذاری، بر اساس جدول دستورالعمل ابلاغی به صورت کاملاً الکترونیکی و مرحله به مرحله انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: در فرآیند جدید، شرکت شهرک‌های صنعتی هیچگونه دخل و تصرفی در نحوه واگذاری قطعات به سرمایه گذاران ندارد و تمامی مراحل درخواست زمین توسط متقاضیان انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: در این فرآیند الکترونیکی، اولویت دریافت زمین با کسانی خواهد بود که زودتر وارد سامانه شده و مراحل ثبت نام را سپری کرده باشند.

علایی از صدور ۱۰ فقره پروانه تاسیس شهرک‌های صنعتی غیردولتی با مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار در استان خبر داد و گفت: تامین برق برای ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی به میزان ۱۰۹ مگاوات، تامین آب برای ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی به میزان ۲۳۸ لیتر بر ثانیه، تامین گاز و تلفن برای ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی و اتصال ۶ شهرک صنعتی استان به فیبر نوری از جمله اقداماتی است که در این شهرک انجام شده است.

وی افزود: اتصال چهار شهرک صنعتی استان (شهرک صنعتی یک و ۲ اردبیل، مشگین شهر و پارس آباد) در قالب ۲۵۰ واحد صنعتی به سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب از جمله اقدامات شهرک صنعتی در استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل همچنین از واگذاری زمین به سرمایه گذاران باشرایط نقد و اقساط در استان خبر داد و گفت: واگذاری زمین به سرمایه گذاران از طریق سامانه الکترونیکی با هدف جلوگیری از ایجاد رانت و رعایت عدالت در فرآیند واگذاری زمین و اعمال بخشودگی تا ۵۰ درصد اقساط قیمت حق بهره برداری زمین از جمله مشوق‌های اعمال شده برای جذب سرمایه گذاری در استان است ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا