استاندار خراسان جنوبی:
اجرای طرح راه‌آهن خراسان جنوبی تامین اعتبار شد

استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: اجرای طرح راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین اعتبار شد و با اجرای این طرح زیربنایی به یکی از مطالبات به‌حق مردم خراسان جنوبی پاسخ داده می‌شود.

به گزارش  سبا 724، جواد قناعت روز شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید الیاف شیشه در ناحیه صنعتی شهید کاوه خضری شهرستان قاینات افزود: برآورد اولیه برای احداث راه‌آهن استان ۱۲ هزار میلیارد تومان بود که با اجازه مقام معظم رهبری به ۱۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و اجرای تمامی ۲۳۱ کیلومتر خط راه‌آهن بیرجند – یونسی از محل تهاتر نفتی با کلنگ‌زنی آن طی مراسمی با حضور مهمان کشوری در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

وی گفت: راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی جزو مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی بوده اما این طرح مهم یکسری مشکلات فنی داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته رفع شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پس از رفع مشکلات فنی، مهمترین مسئله تامین منابع اعتباری برای اجرای طرح بود، منابعی که براساس مصوبه سفر رئیس جمهور می‌توانست بخشی از اعتبار این طرح ریلی را تامین کند ولی در زمینه تضامین، مسائلی در سازمان برنامه و بودجه کشور داشتیم که با پیگیری‌های صورت گرفته این مساله هم حل شد.

وی اظهار داشت: در نهایت با پیگیری‌ مسئولان ارشد استان و با همراهی نمایندگان مجلس در مرکز و نگاه ویژه شخص رئیس جمهور، تامین منابع مالی کل قطعه راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی از طریق تهاتر نفتی انجام شد.

قناعت گفت: درخصوص تامین اعتبار این طرح نامه‌ای توسط استان، وزارت راه و شهرسازی و معاونت اجرایی رئیس جمهور تهیه و به سران قوا ارسال شد که مورد تایید قرار گرفت همچنین به تایید مقام معظم رهبری هم رسید که منابع این خط ریلی از طریق تهاتر نفتی از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان تامین منابع شده است عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی کار مناقصه گذاری پروژه را انجام داده و ۶ پیمانکار برای اجرای طرح مشخص شدند که ۲ پیمانکار مستقر شده و بقیه هم در حال استقرار هستند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: عملیات اجرایی این طرح در آینده نزدیک با حضور مهمانان کشوری آغاز می‌شود و یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان اتصال بیرجند به ریل سراسری است که اتفاقات خوبی در این زمینه به همت دولت سیزدهم در حال رقم خوردن است.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید الیاف شیشه‌ با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرستان قاینات گفت: مشکل تامین زمین طرح رفع شده و در ناحیه صنعتی خضری زمین لازم تامین شده است.

قناعت اضافه کرد: کارخانه تولید الیاف شیشه‌ در زمینی به مساحت هشت هکتار احداث می‌شود و حجم سرمایه‌گذاری ثابت صورت گرفته توسط سرمایه‌گذار خارجی (چین) برای این واحد تولیدی ۳۰ میلیون دلار است که قرار است طی یک سال آینده فاز نخست طرح به سرانجام برسد.

وی با تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی خراسان جنوبی در راستای ایجاد ارزش افزوده گفت: یکی از ویژگی‌های این طرح صنعتی همین است که چند زنجیره ارزش افزوده بعد از اجرای فاز نخست طرح، تکمیل خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا