سایه سنگین سیاست‌های انقباضی بر بازار فلزات

به گزارش  سبا 724 –در روز چهارشنبه هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نرخ بهره در امریکا مجددا توسط فدرال رزرو برابر 0و25 درصد افزایش یافت و به 5.25 درصد رسید. بسیاری از فعالان بازار اعتقاد داشتند که این آخرین مرحله افزایش نرخ بهره در سال جاری میلادی خواهد بود؛ با‌این‌وجود جروم پاول رئیس فدرال رزرو تاکید کرد که بانک مرکزی امریکا براساس داده‌های اقتصادی این کشور درخصوص نرخ بهره تصمیم‌گیری خواهد کرد. بدون تردید تصمیم فدرال رزرو مبنی بر تداوم سیاست انقباضی مهم‌ترین شاخصه اثرگذار بر عملکرد بازارهای کالایی در هفته پیش رو خواهد بود و بازار فلزات ایران را هم متاثر خواهد ساخت.

مصرف ظاهری فولاد ایران 14 درصد بیشتر شد

براساس آمار منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران میزان مصرف ظاهری فولاد میانی و همچنین مصرف ظاهری کل محصولات فولادی کشور در سال 1401در مقایسه با سال 1400، برابر 14 درصد افزایش یافته است. گفتنی است در این بازه زمانی مصرف ظاهری آهن اسفنجی افزایش 5 درصدی داشته است. علاوه‌براین براساس آمار مصرف فولاد کشور در سال گذشته از ۲۳ میلیون تن گذشت. مصرف مقاطع طویل فولادی در مرز ۱۰ میلیون تن قرار گرفت.

منظور از مصرف ظاهری فولاد، میزان تولید یک محصول و با احتساب صادرات آن است. اما نباید از ذکر این نکته غافل بود که در سال‌های اخیر رکود بر اقتصاد ایران سایه انداخته و درنتیجه از میزان پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های ساخت‌وساز کاسته شده است. بنابراین رشد مصرف ظاهری فولاد حکایت از رشد تولید این محصول در شرایطی دارد که صادراتش آن‌قدرها هم افزایش نیافته است. علاوه‌براین بخشی از خرید فولاد و محصولات فولادی در سایه انتظارات تورمی محقق شده است.

بهبود صادرات در زنجیره معدن و صنایع معدنی

شرکت‌های فعال در حوزه معدن و صنایع معدنی طی 12 ماهه سال گذشته، 48 میلیون و 689 هزار و 800 تن محصول به ارزش 12 میلیارد و 239 میلیون دلار به خارج صادر کردند. به این ترتیب صادرات محصولات موردبحث در سال 1401 از منظر وزنی رشد 3.4 درصدی و از منظر ارزشی افت 7.6 درصدی را از آن خود کرده‌اند.

افزون بر این طی سال 1401، حدود 4 میلیون و 484 هزار و 800 تن محصول تولید شده در زنجیره معدن و صنایع معدنی به ارزش 4 میلیارد و 995 میلیون و 200 هزار دلار برای تامین نیاز کارخانه‌های داخلی وارد کشور شد. واردات محصولات یاد شده از نظر ارزشی 27.5 درصد و از نظر وزنی 3.9 درصد رشد داشت. افت ارزش صادرات محصولات تولید شده در زنجیره معدن و صنایع معدنی کشور در شرایطی که وزن فروش این محصولات افزایش یافته حکایت از کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی یا فروش محصولات میانی و بالادستی با ارزش‌افزوده پایین‌تر دارد. بدون تردید محدودیت در تامین انرژی (گاز و برق) در عقب‌ماندگی برنامه‌های تولید، ارزش‌افزایی و صادرات کشور تاثیر منفی داشته است.

الزام اخذ کارت هوشمند برای حمل بار معدنی

طی اطلاع معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صمت نظر به الزامات قانون بودجه ۱۴۰۲ و لزوم ساماندهی حمل مواد معدنی و توافقات انجام شده با وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ حمل مواد معدنی از طریق جاده صرفاً توسط وسایل نقلیه و رانندگان دارای کارت هوشمند مجاز خواهد بود. لازم به ذکر است پس از این تاریخ هرگونه حمل مواد معدنی در سطح جاده‌ها و شهرها برای ماشین‌ها و رانندگان فاقد کارت هوشمند ممنوع بوده و مسئولیت تصمیمات متخذه (جرایم احتمالی و یا توقیف محموله) در صورت تحویل بار به رانندگان و وسایل حمل بار فاقد کارت هوشمند بر عهده بهره‌برداران معدن بوده و محموله حمل شده توسط این دستگاه‌ها نیز به‌عنوان برداشت غیر مجاز تلقی می‌شود.

بدون تردید نظارت حداکثری بر فرآیند حمل‌ونقل محصولات مختلف ازجمله موا معدنی الزامی است. این دست نظارت‌ها مانع تخلف‌ها احتمالی می‌شود اما انتظار می‌رود فشار مضاعفی به معدن‌کاران تحمیل نشود.

توسعه سواحل مکران با همکاری چهار شرکت معدنی ایران

جلسه هماهنگی و بررسی طرح های پیشنهادی شرکت مدیریت و توسعه مکران به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار و در فاز نخست با اجرای ۲۴ پروژه در قالب ۷ طرح و با سرمایه گذاری ۲,۷ میلیارد یورو موافقت شد.  شرکت‌های فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین به‌عنوان چهار شرکت اصلی سرمایه‌گذار در طرح‌های سواحل مکران همکاری دارند.

توسعه سواحل مکران و استفاده از ظرفیت‌های این منطقه تاثیر بسزایی بر رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت. متاسفانه در طول سال‌های گذشته به چنین ظرفیت‌هایی توجه کافی نشده و سرمایه لازم به این منطقه جذب نشده است. توجه به این نکته ضروری به‌نظر می‌رسد که توسعه سواحل مکران به‌منزله دسترسی صنایع معدنی به اقیانوس است و روند تجارت و تعامل میان این صنایع را با دنیا تسهیل خواهد کرد. بنابراین حضور صنایع معدنی در این منطقه و سرمایه‌گذاری برای توسعه آن به‌منزله فعالیتی سودآور است.

بازار کم‌رونق کامودیتی‌ها

روند خرید و فروش کامودیتی‌های فلزی در سطح بین‌المللی طی روزهای گذشته از رونق چندانی برخوردار برخوردار نبوده است. شاخص PMI تولیدی آمریکا برای ماه آوریل برابر 47.1 واحد اعلام شد. این شاخص در ماه مارس برابر 46.3 واحد بود. براساس نظرسنجی رویترز انتظار می‌رفت که این شاخص در ماه آوریل به نرخ 46.8 واحد برسد. با این وجود آوریل ششمین ماه متوالی بود که شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا در نرخی کمتر از 50 واحد قرار گرفت و این موضوع را می‌توان نشانه‌ای از بروز رکود در اقتصاد ایالات متحده دانست. همین موضوع نیز سیگنال کاهش قیمت‌ها را روانه بازار کامودیتی‌های فلزی کرد. انتشار آمار فرصت‌های شغلی در ایالات متحده و کاهشی بودن آن، از دیگر دلایل روند نزولی بهای فلزات در سطح جهانی است. تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در این کشور در ماه آوریل برابر 9.59 میلیون نفر اعلام شده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته آن افت 340 هزار نفری را از آن خود کرده است.

در ادامه باید خاطرنشان کرد که تعطیلات روز کارگر در چین نیز از رونق بازار فلزات در روزهای گذشته کاسته، در حالت عادی انتظار می‌رفت پیش از شروع این تعطیلات بر میزان تقاضای فیزیکی برای کامودیتی‌ها در چین افزوده شود، اما این انتظار محقق نشده است. همین موضوع نیز حکایت از آن دارد که رشد تقاضا برای کامودیتی‌ها در سال جاری محقق نشده است. فدرال رزرو در روز چهارشنبه سوم ماه مه تشکیل جلسه داد و درخصوص مرحله بعدی رشد نرخ بهره تصمیم‌گیری کرد.

افزایش نرخ بهره در امریکا مطابق انتظارات بود و با رشد 0.25 درصدی به 5.25 درصد رسید. خوشبختانه موارد مطرح شده از سوی جروم پاول رئیس فدرال رزرو نیز نگران‌کننده نبود. پاول تاکید کرد که بانک مرکزی امریکا داده‌های اقتصادی این کشور را زیر نظر دارد و براساس این آمار درخصوص نرخ بهره تا پایان سال تصمیم‌گیری می‌کند. سخنرانی پاول حکایت از آن دارد که روند رو به رشد نرخ بهره در سال جاری به پایان نرسیده و درنتیجه واهمه از بروز رکود اقتصادی را زنده نگه می‌دارد، حال باید منتظر اثرگذاری این تصمیم جدید بر بازارهای مالی و کالایی امریکا و دنیا باشیم./معدن نیوز

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا