افزایش تولید محصولات فولادی ترکیه در ماه مارس

با توجه به کاهش قیمت عمده گاز مورد استفاده در صنعت در کشور ترکیه، میزان تولید محصولات فولادی ترکیه در ماه مارس نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

بررسی میزان تولید محصولات فولادی ترکیه در ماه مارس

 

به گزارش  سبا 724، داده های منتشر شده در وب سایت انجمن جهانی فولاد در روز جمعه (۲۸ آوریل)  نشان می دهد شرکت های فولادی ترکیه تولید محصولات فولادی را در مارس ۲۰۲۳ به ۲.۷۱۳ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی ترکیه در مارس ۲۰۲۳ حدود ۲۸.۹ درصد نسبت به فوریه ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

فعالان بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند شرکت های فولادی  مستقر در ترکیه تولید محصولات فولادی در مارس ۲۰۲۳ را ۱۸.۶ درصد در مقایسه با مارس ۲۰۲۲ کاهش دادند.

به نقل از چندین منبع خبری، شرکت های فولادی مستقر در ترکیه در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ حدود ۷ میلیون و ۴۲۲ هزار تن محصول فولادی تولید کردند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ در ترکیه حدود ۲۱.۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بوده است.

در این میان تحلیل گران بازار در روز جمعه (۲۸ آوریل) اعلام کردند از اول آوریل ۲۰۲۳، شرکت خط لوله نفت ترکیه BOTAŞ قیمت عمده گاز طبیعی برای شرکت های صنعتی بزرگ را ۲۰.۰۱ درصد دیگر نسبت به ماه مارس ۲۰۲۳ کاهش داد. باید توجه داشت که این سومین کاهش متوالی قیمت گاز در کشور در سال ۲۰۲۳ بوده است. بررسی ها نشان می دهد در ماه فوریه، قیمت گاز طبیعی مورد استفاده در شرکت های صنعتی بزرگ ۱۳ تا ۱۷ درصد و در ماه مارس ۲۱ تا ۲۶ درصد ارزان شده است.

به نقل از برخی تاجران، در مقایسه با اکتبر ۲۰۲۲ که قیمت گاز در ترکیه به بالاترین حد خود رسیده بود، قیمت عمده گاز مورد استفاده در صنعت تا آوریل ۲۰۲۳ بین ۵۲.۴۳ تا ۶۳.۶۳ درصد و برای تولیدکنندگان برق ۵۱.۵۲ درصد کاهش یافته است.

همچنین معامله گران در روز جمعه (۲۸ آوریل) گزارش دادند پس از آخرین تعدیل قیمت انجام شده برای قیمت گاز، ترکیه کمترین قیمت گاز طبیعی را در بین کشورهای اروپایی دارد.

همچنین برخی منابع خبری اعلام کردند قیمت‌ های پایین ‌تر گاز تا حدودی وضعیت فولادسازان مستقر در ترکیه که رقابت ‌پذیری آن ‌ها به دلیل هزینه ‌های بالای انرژی پایین بوده، کاهش داده است. اما باید توجه داشت که تقاضای ضعیف برای فولاد همچنان تولید را متوقف می‌ کند.

علاوه بر این، به گفته رجب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از اول آوریل ۲۰۲۳، قیمت برق برای همه مصرف کنندگان پس از ۱۶ درصد کاهش در پایان سال ۲۰۲۲، حدود ۱۵ درصد دیگر کاهش یافته است.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، ترکیه از نظر تولید فولاد در رتبه هشتم جهان قرار دارد. بر اساس نتایج انجمن جهانی فولاد مربوط به سال ۲۰۲۲، فولادسازان ترکیه تولید محصولات فولادی را در سال ۲۰۲۲  به ۳۵.۱ میلیون تن رساندند. این در حالی است که میزان تولید محصولات فولادی در ترکیه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است./آرتان پرس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا