افزایش عمر دریچه کشویی پاتیل مذاب در ریخته‌گری مجتمع فولاد سبا

یکی از عواملی که در افزایش تولید و توفیق‌های اخیر مجتمع فولاد سبا نقش قابل‌توجهی داشته است، افزایش عمر دریچه کشویی پاتیل مذاب در ریخته‌گری این مجتمع بوده است.

به گزارش  سبا 724 ،، امروز در کارخانه‌ها و خطوط تولید عوامل بسیاری در افزایش تولید و سودآوری مؤثرند. افزایش و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی و تجهیزات از یک سو و چابکی و آماده‌به‌کاری سازمان از سوی دیگر می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. دست‌یابی و تحقق همه موارد یادشده ازجمله مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که طی سال‌های اخیر در فولاد مبارکه و سایر بخش‌های این گروه فولادسازی بزرگ در دستور کار قرار داشته و نتایج درخشانی را هم به همراه داشته است.

به‌طور مشخص یکی از عواملی که در افزایش تولید و توفیق‌های اخیر مجتمع فولاد سبا نقش قابل‌توجهی داشته است، افزایش عمر دریچه کشویی پاتیل مذاب در ریخته‌گری این مجتمع بوده است.

به‌منظور آگاهی از دستاوردهای این بخش صحبت‌های برخی مسئولان ذی‌ربط در فولاد سبا و فولاد مبارکه و علل کسب موفقیت در این عرصه و نتایج حاصله از آن را در زیر بخوایند:

احمدرضا بخشایی، رئیس تعمیرات نسوز فولاد سبا اظهار داشت: در راستای افزایش آماده‌به‌کاری پاتیل‌های مذاب که سرویس‌دهی به خط تولید را بر عهده دارند و همچنین به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای ایمنی فرایندهای کاری، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، واحد خرید مواد مصرفی، واحد دفتر فنی تولید و همکاران زحمت‌کش واحد LTS مجتمع فولاد سبا تست گرید جدید نسوز منیزیت-اسپینل صفحات اسلاید گیت پاتیل مذاب در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پس از اقدامات و فعالیت‌های زیاد، موفق شدیم شرایطی را فراهم کنیم که عمر این صفحات افزایش یابد؛ درعین‌حال مصرف اشکال ویژه پاتیل نیز کاهش یابد که با این کار، علاوه بر افزایش آماده‌به‌کاری خط تولید، پیش‌بینی می‌شود مبلغی حدود ۹۰ میلیارد ریال در سال صرفه‌جویی جهت خرید این قطعه حاصل شود.

احسان عباد، رئیس دفتر فنی تولید فولاد سبا خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ایمنی خط تولید، کاهش هزینه‌های تأمین و پیشبرد اهداف عالی شرکت در زمینه تولید دانش‌بنیان، برای اولین بار در مجتمع فولاد سبا و مجموعه فولاد مبارکه بومی‌سازی و تست صفحات با کیفیت منیزیت- اسپینل با موفقیت انجام گردید. این موفقیت را به مدیریت و کارکنان زحمت‌کش فولاد سبا تبریک می‌گوییم.

حمیدرضا صادقی، کارشناس دفتر فنی تولید فولاد سبا گفت: صفحات اسلاید گیت مصرفی در فولاد سبا همواره دارای کیفیت AL-ZIR-C بوده که شرایط خط تولید فولاد سبا THIN SLAB)) و تولید گریدهای ویژه با میزان کلسیم بالا باعث تشکیل فازهای زود ذوب در صفحات اسلاید گیت می‌گردید. با انجام پروژه علمی و با همکاری شرکت‌های تولیدکننده داخلی صفحات اسلاید گیت توانستیم کیفیت صفحات اسلاید گیت را از آلومینا- کربن به منیزیت- اسپینل تغییر دهیم. این تیپ صفحات با شرایط فرایندی فولاد سبا انطباق بیشتری دارد و باعث کاهش مصرف صفحات اسلاید گیت به تعداد حدود ۷۰۰۰ عدد در سال می‌گردد.

مهدی یزدانی، کارشناس تعمیرات نسوز فولاد سبا تشریح کرد: از ابتدای کار، یکی از مشکلات واحد LTS فولاد سبا تعداد ذوب پایین صفحات اسلاید گیت پاتیل و احتمال خطراتی مثل نفوذ ذوب از آن بوده است. با انجام پروژه علمی و تحقیقاتی با همکاری سایر واحدها گام‌های مؤثری در افزایش تعداد ذوب صفحات اسلاید گیت از میانگین ۱.۸ ذوب به ۳.۸ ذوب برداشته شد.

ابراهیم رفیعی، رئیس خرید مواد مصرفی فولاد مبارکه توضیح داد: در حمایت از تولید داخل و تقبل ریسک تأمین صفحات اسلاید گیت از سال گذشته با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، بومی‌سازی صفحات اسلاید گیت باکیفیت جدید شروع شد که با تست موفقیت‌آمیز این صفحات در واحد فولاد سبا، صرفه‌جویی به میزان یک‌میلیون یورو در سال و کاهش ۵۰ درصد هزینه تأمین نسبت به تأمین خارجی این کالا رقم خورد./ماین نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا