اهمیت تولید فولادهای دوفازی از دیدگاه محیط‌ زیستی

به گزارش سبا 724 ،محمد رحمتی کارشناس محیط‌زیست اظهار داشت: فولادهای دوفازی از لحاظ ریزساختاری به دو نوع فولاد دوفازی فریتی-مارتنزیتی و فریتی-بینیتی تقسیم می‌شوند. به دلیل مزایای فنی، کیفی، محیط‌زیستی و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. این ماده به‌دلیل ریزساختار پیچیده خود دارای خواص عالی استحکام، شکل‌پذیری و چقرمگی است و معمولاً در پانل‌ها، اجزای بدنه خودرو و همچنین در ساخت‌وساز و سایر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. این ورق فولادی به دلیل کاهش اثرات زیست‌محیطی و دوستدار محیط‌زیست حائز اهمیت فراوان است و می‌توان از آن به‌عنوان محصول اقتصادی (eco product) نام برد که مزایای آن به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

۱- افزایش محتوای مواد بازیافتی: فولاد دوفازی حاوی درصد بیشتری از مواد بازیافتی نسبت به فولادهای معمولی است. این ویژگی نیاز به مواد خام جدید را کاهش می‌دهد و منجر به کاهش ردپای محیط‌زیستی می‌شود.

۲- بهبود عملکرد: فولاد دو فاز استحکام و شکل‌پذیری بیشتری نسبت به فولادهای معمولی دارد که با تولید قطعات نازک‌تر و سبک‌تر اجازه می‌دهد انرژی و مواد مصرفی کاهش پیدا کند و اثرات زیست‌محیطی کمتر شود.

۳- مصرف انرژی کمتر: فرایند تولید فولاد دوفازی انرژی کمتری نسبت‌به سایر فولادها مصرف می‌کند (به دلیل نقطه ذوب پایین‌تر و زمان انجماد سریع‌تر به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند). این ویژگی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در طول تولید کاهش می‌دهد.

۴- چرخه عمر طولانی‌تر: فولاد دوفازی نسبت به فولادهای سنتی در برابر خوردگی مقاوم‌تر است، دوام بیشتری دارد و نیاز به نگهداری آن کمتر است؛ تعویض مکرر را کاهش می‌دهد و میزان پسماندهای ارسالی کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین تولید محصولات eco product در صنایع فولادی علاوه بر اینکه کاهش هدررفت منابع و انرژی را به همراه دارد و صرفه اقتصادی بالایی دارد، کاهش ردپای محیط‌زیستی را نیز به دنبال دارد. تاکنون بیش از ۱۵ شرکت فولادی در دنیا از جمله شرکت‌های زیر نیپون استیل، آرسلورمیتال، تاتااستیل، جی‌اف‌ای، پوسکو، تیسن‌کروپ و…، به سمت تولید محصولات دوستدار محیط‌زیست گام برداشته‌اند.

گفتنی است شرکت‌ فولاد مبارکه در خط نورد گرم فولاد سبا موفق به تولید فولادهای دوفازی با ریزساختار فریتی-مارتنزیتی و فریتی-بینیتی مطابق با استانداردهای بین‌المللی شده است./ماین نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا