ایران بیست و یکمین کشور موتوری جهان شناخته شد/ سرانه خودرو در ایران بالاتر از متوسط آسیا

یک موسسه بین‌المللی از رشد ۲ درصدی ناوگان موتوری ایران طی ۵ سال خبر داد و اعلام کرد ایران ازنظر تعداد خودروهای فعال در رتبه ۲۱ جهان و ازنظر سرانه برخورداری از خودرو در رتبه ۴۸ جهان قرار گرفته است.

 به گزارش سبا 724 ، سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری در جدیدترین گزارش خود از تردد یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون خودرو سواری و تجاری در جهان خبر داده است.

بر اساس گزارش این موسسه بین‌المللی که بر پایه آمار سال ۲۰۲۰ تهیه شده است طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تعداد خودروهای فعال در جهان ۴ درصد رشد کرده است.

این گزارش همچنین کل خودروهای سواری و تجاری فعال در ایران را ۱۵ میلیون و ۹۶۳ دستگاه برآورد کرده است. این رقم طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ با رشد ۲ درصدی مواجه شده است. تعداد خودروهای فعال در ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۴ میلیون و ۱۳۰ دستگاه اعلام شده بود. بر این اساس طی پنج سال تعداد خودروهای فعال در ایران یک میلیون و ۸۳۳ هزار دستگاه افزایش یافته است.

ایران بیست و یکمین کشور موتوری جهان شناخته شد

ایران ازنظر تعداد خودروهای فعال در رتبه ۲۱ جهان قرار گرفته است. به این معنا که فقط ۲۰ کشور جهان خودرو بیشتری نسبت به ایران دارند.

چین بیشترین ناوگان موتوری جهان را دارد. تعداد خودروهای فعال در چین ۳۱۸ میلیون دستگاه برآورد شده است. آمریکا با ۲۸۹ میلیون دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با ۷۶ میلیون دستگاه در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

سرانه خودرو در ایران بالاتر از متوسط آسیا اقیانوسیه

ازنظر سرانه خودرو نیز وضعیت ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها مطلوب است. به ازای هر هزار نفر در ایران ۱۸۳ دستگاه خودرو وجود دارد. این رقم بیشتر از متوسط قاره آسیا و اقیانوسیه است که به ازای هر هزار نفر ۱۴۳ خودرو در این قاره فعال است.

ایران ازنظر سرانه خودرو در رتبه ۴۸ جهان قرار گرفته است. بر این اساس تنها مردمان ۴۷ کشور دنیا وضعیت بهتری نسبت به ایرانی‌ها ازنظر دسترسی به خودرو دارند.

نیوزیلند با ۸۶۹ خودرو به ازای هر هزار نفر در صدر رده‌بندی جهانی از این نظر قرار دارد. آمریکا با ۸۶۰ دستگاه و لهستان با ۷۶۱ دستگاه به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

برخی کشورها که سرانه خودرو کمتری نسبت به ایران دارند عبارت‌اند از: کلمبیا با ۱۱۱ دستگاه، اکوادور با ۱۵۲ دستگاه، پرو با ۸۸ دستگاه، هند با ۳۳ دستگاه، اندونزی با ۷۸ دستگاه، عراق با ۱۱۱ دستگاه، پاکستان با ۲۰ دستگاه، فیلیپین با ۳۸ دستگاه، الجزایر با ۱۴۴ دستگاه، مصر با ۶۴ دستگاه، مراکش با ۱۱۲ دستگاه و آفریقای جنوبی با ۱۷۶ دستگاه./ ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا