صرفه‌جویی ۷۵۰ میلیون یورویی با تولیدات واگن‌پارس/خط تولید لوکوموتیو، همچنان تعطیل

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا گفت: در سال گذشته با تولیدات واگن پارس ۷۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی در کشور صورت گرفت.

امین اسلام پناه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در جریان بازدید اصحاب رسانه از کارخانه واگن پارس مپنا در اراک اظهار کرد: عملیات اجرایی و ساخت کارخانه با هدف تبدیل شدن به قطب تولید واگن در خاورمیانه در سال ۱۳۵۳ کلید خورد و این شرکت در نهایت در سال ۱۳۶۳ افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه در دهه شصت با توجه به دوران جنگ، این کارخانه بخشی از ظرفیت خود را به پشتیبانی از جنگ اختصاص داد، گفت: این واحد صنعتی در سال ۱۳۶۵ مورد بمباران دشمن قرار گرفت و ۵۵ شهید تقدیم کشور و نظام کرد.

وی با اشاره به محصولات تولیدی این کارخانه در طول سال های اخیر، بیان کرد: تولید واگن های شش محوره به عنوان اولین محصول شرکت، واگن مسافری، بوژی، مترو، واگن لبه کوتاه، مخزن سوخت و لوکوموتیو در این شرکت انجام می شود. بیش از ۷۰ درصد واگن های موجود در شبکه ریلی کشور در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است و سبد محصولی خوبی را در این شرکت شاهد هستیم.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه واگن پارس یک مجموعه کامل در تولید انواع واگن است، گفت: این کارخانه جزو معدود کارخانجات دنیاست که توان ساخت انواع خودروهای ریلی را دارد و در همین لحظه ۸ تیپ واگن در خط تولید این شرکت قرار دارد، اما از سال ۱۳۸۳ با آغاز روند واگذاری شرکت ها به بخش خصوصی، مشکلات این کارخانه نیز کلید خورد. این شرکت در دهه ۹۰ بدترین دوران خود را سپری کرد و حتی در یک سال میزان تولیدات به کمتر از ۱۰۰ دستگاه واگن رسید.

وی با اشاره به واگذاری واگن پارس به مپنا در سال ۱۳۹۹، افزود: درست در سالی که واگن پارس در حال تبدیل شدن به واحدی متروکه بود، به مپنا واگذار شد و پس از آن در سال ۱۴۰۰ با تولید ۷۵۰ واگن رکورد فعالیت این شرکت از زمان تاسیس زده شد. برای سال ۱۴۰۱ نیز تحقق ظرفیت اسمی  شرکت که تولید هزار دستگاه انواع واگن بود هدفگذاری شد که خوشبختانه این اتفاق پس از ۴۰ سال محقق شد.

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا گفت: امروز برای تولید یک دستگاه واگن تنها به میزان ۱۰ درصد وابسته به خارج از کشور هستیم هرچند که برای تامین همین ۱۰ درصد نیز چالش هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه واگن پارس در سال گذشته حدود ۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است که این رقم در سال ۹۹ بالغ بر ۱۴۸ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که البته تنها ۱۰ درصد سود و عایدی از این درآمدها حاصل می شود، افزود: این کارخانه با وجود سود کمتر نسبت به دیگر کارخانجات استان مانند شرکت آلومینیوم سازی، کارخانه ای راهبردی محسوب می شود و برای تحقق اهداف تلاش می کند.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه سرمایه اصلی شرکت واگن پارس دانش موجود در لایه کارگری است و گفت: تجهیزات این کارخانه به شکلی است که شاید در کشور نمونه آن وجود نداشته باشد و تنها عده ای محدودی در این کارخانه توانایی کار کردن با این تجهیزات را دارند و از این حیث، نیروی انسانی فعال در کارخانه، سرمایه بزرگی به شمار می رود. البته این نیروهای انسانی بسیجی در حوادث طبیعی کشور مانند زلزله سرپل ذهاب، سیل آهنگران شهرستان فراهان و سیل پلدختر و … نیز حضوری موثر داشته اند.

وی در خصوص تعطیلی خط تولید لوکوموتیو شرکت واگن پارس مپنا اظهار کرد: این کارخانه سالنی که تعطیل و متروکه بود را به سالن تولید لوکوموتیو تبدیل کرد و امکان تولید ماهانه یک دستگاه لوکوموتیو در این خط وجود داشت، اما علیرغم همه تلاش ها و پیگیری ها، این سالن و خط تعطیل شد و مجوز واردات لوکوموتیو دست دوم صادر شد.

وی با بیان اینکه خط لوکوموتیو واگن پارس مپنا امروز به لحاظ ثبت سفارش کاملا تعطیل است، گفت: امروز دو شرکت خصوصی که سفارش تولید لوکوموتیو با واگن پارس داشتند، سفارش خود را لغو کرده اند و شرکت صرفا برای فعال نگهداشتن پرسنل این سالن اقدام به تولید خط شاسی و بدنه لوکوموتیو و انبار کردن تولیدات خود می کند تا در زمانی که ثبت سفارش صورت گرفته، روند تولید مجددا راه اندازی شود تا حداقل تعدیل نیرو صورت نگیرد.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه راه اندازی این خط ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه به واگن پارس تحمیل کرده است و امروز همه این سرمایه گذاری و ۱۰۰ نفر پرسنل آن بلاتکیف مانده اند، گفت: واردات واگن در دوره ای، تولید در واگن پارس را به صفر رساند، اما در حال حاضر سخت گیری هایی در امر واردات صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه واردات بی رویه که متاسفانه حاصل برخی بی تدبیری های مدیریتی است بر فرآیند تولید تاثیر فاحشی خواهد داشت، گفت: کلید خوردن یک خط تولید در واگن پارس به مثابه راه اندازی یک کارخانه است و این کارخانه پیچیدگی و هزینه خاصی دارد. نباید از این ظرفیت بزرگ و عظیم به راحتی گذشت.

وی بومی سازی محصولات و قطعات را یکی از افتخارات واگن پارس دانست و افزود: امروز تامین کننده های جانبی واگن پارس از این افتخار منتفع هستند و شرکت های اقماری از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده اند. در سال گذشته ۷۵۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی به واسطه تولیدات واگن پارس صورت گرفت.

اسلام پناه در خصوص تامین مواد اولیه بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد نیاز شرکت به مواد اولیه از داخل تامین می شود. چرخ واگن در ایران تولید نمی شود و خرید سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار چرخ از اوکراین و چین ممکن است که با توجه به جنگ اوکراین تغییر خرید از اوکراین به چین و نوسان قیمت ارز بر تامین این نیاز واگن پارس تاثیر گذاشته است و در واقع تغییر شیوه خرید بیشتر از نرخ ارز، آزاردهنده است.

وی در خصوص تامین انرژی این کارخانه گفت: این کارخانه ۴ مگاوات مصرف برق دارد. در سال گذشته میزان مصرف برق به ۴۰ درصد کاهش یافت و با صرف هزینه ۵۰ میلیارد تومانی سقف های سالن ها تغییر داده شد تا در طول روز نیازی به روشنایی نداشته باشیم.

مدیر HSE کارخانه واگن پارس مپنا گفت: امروز بیش از ۲۰۰ مجموعه به شکل اقماری با واگن پارس همکاری دارند./ ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا