بورس کالا محرک افزایش قیمت آهن

 آخرین روز کاری هفته گذشته با افزایش چشمگیر قیمت روز آهن آلات پایان یافت و علب مبادی فروش یک روز پیش از تعطیلات با افزایش حدود هزار تا دو هزار تومان قیت‌ها را بستند.

به گزارش صبح ایرانیان آنلاین ،در این بازه زمانی که بازار ارز نیز روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار روی کانال ۵۱ هزار تومانی ثبات نبشی داشت و حدود ۵۱ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شد.

بررسی بازار آهن و فولاد

بازار آهن در روز نیمه تعطیل پنجشنبه روی مدار افزایشی بود و قیمت روز میلگرد از ۲۰۰ الی هزار تومان افزایش داشت؛ تعدادی از مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی نیز افزایشی بود اما شماری از بنگاه‌ها افزایش قیمت داشتند. قیمت روز قوطی پروفیل نیز به طور میانگین حدود ۸۰۰ تومان در اغلب شرکت‌ها افزایش داشت؛ همچنین قیمت لوله داربستی، مبلی، مانیسمان و سایر لوله‌ها نیز عمدتا حدود ۸۰۰ تومان افزایش داشتند.

انواع ورق‌ها سرد و گرم نیز روند افزایشی داشتند به طوری که قیمت روز ورق سیاه حدود ۷۰۰ تومان افزایشی بود و قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و اروپایی نیز عمدتا اعلام قیمت نشدند و برخی نیز افزایش قیمت داشتند.

اگر بخواهیم روند کلی بازار را از ابتدای سال گذشته بررسی کنیم باید اینگونه گفت که قیمت آهن و فولاد از فروردین سال گذشته تا انتهای پاییز روند نزولی داشت که علل متفاوتی در آن دخیل بود اما کاهش نرخ آهن اسفنجی در این بازه زمانی حدود ۲۱ درصد برآورد شد و قیمت فولاد کاهش ۱۴ درصدی و قیمت میلگرد هم حدود ۱۱ درصد کاهش یافت.

اما در سه ماه زمستان قیمت‌ آهن الات جهش‌های نجومی تجربه کردند که قطعی گاز ۷۵ درصد از صنایع فولادی از عوامل آن بود که به کاهش تولید و نیز کاهش حجم عرضه‌ها در بورس کالا منجر شد، همچنین کاهش صادرات، صعود قیمت دلار تا محدود ۶۰ هزار تومان  و التهابات بازار مواد اولیه را در پی داشت.

از ابتدای امسال با اتصال گاز صنایع شاهد روند نزولی قیمت آهن بودیم به طوری که کاهش آهن اسفنجی به ۳۲ درصد رسید و به دنبال آن قیمت میلگرد حدود ۱۴ درصد و قیمت آهن حدود ۱۳/۵ درصد کاهش داشت.

اما مجددا هفته گذشته بازار آهن روبه افزایش گذاشت که برخی علت آن را نشأت گرفته از عدم رعایت مصوبات تنظیم بازار دانستند که این امر هماهنگی بیشتری را ایجاب می‌کند. به عنوان نمونه گشایش عرضه اعتباری بورس کالا و تداوم صادرات خارج از معاملات رینگ صادراتی توسط کمرگ از جمله این موارد بود. گفتنی است یکی از الزامات تنظیم و کنترل بازار آهن و مواد اولیه، هماهنگی همه دستگاه‌های مربوطه در راستای این امر است.

اما در حال حاضر دو رویکرد متفاوت وجود دارد که باید دید سمت و سوری بازار با کدام یک از این موارد خواهد بود. نخست اینکه شاهد افت قابل توجه قیمت‌های جهانی در چند روز گذشته بودیم به طوری که سنگ آهن و مقاطع و نیز بازار صادرات شمش ایران با روند نزولی چشمگیری همراه است، از طرفی دیگر افزایش ۴۰ درصدی نرخ برخی کالا از ابتدای سال تا کنون و احتمال کاهش تولید آهن در تابستان، ممکن است برخی برای حفظ سرمایه‌های خود به خرید اهن الات روی بیاورند. در نهایت باید منتظر نتایج روند بازار در هفته آتی بمانیم.

با این حال باید دید عرضه‌های شمش فولادی در بورس فردا به چه صورت خواهد بود؛ اگر عرضه‌ها اعتباری متوقف شود مؤید مخالفت بازارساز با افزایش قیمت اهن آلات است و روند بازار کاهشی خود بود اما اما اگر عرضه‌های اعتباری بورس فردا همچنان تداوم داشت احتمالا روند افزایشی قیمت آهن ادامه‌دار باشد./آهن پرایس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا