گزارش آهن در هفته 16 سال 2023

در هفته ای که گذشت متوسط قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص 62 درصد در چین نزولی بود و از حدود 119 دلار به 112 دلار هر تن سی اف آر افت داشت. رکود بازار نقدی و انتشار اخبار مربوط به تعمیرات کارخانه ها و در نتیجه محدود شدن ظرفیت تولید و حجم تولید بر قیمت ها اثر داشت.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه قیمت وارداتی قراضه سنگین 20-80  از 431 دلار به 416 دلار هر تن سی اف آر رسید و آخر هفته با توجه به تعطیلات عید فطر فعالیتی نداشت و ثابت ماند. انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نزدیک است از این رو برای مدتی بازار قراضه در رکود باقی خواهد ماند.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز در 368 دلار هر تن فوب باقی ماند. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز 430 دلار هر تن سی اف آر و در ثبات بود.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی فوب دریای سیاه هفته گذشته از 562.5 دلار به 545 دلار هر تن فوب رسید.
در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت تا 14 دلار ارزان تر شده 531 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. بیلت وارداتی به چین نیز از 495 تا 500 دلار به 480 تا 485 دلار هر تن سی اف آر کاهش یافت.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت از 560 دلار به 570 تا 575 دلار هر تن سی اف آر بهبود داشت.
بیلت در بازار ایران

بیلت
فولاد ایران: روند قیمت شمش صعودی بود. نیاز کارخانه های نورد به شمش باعث افزایش رقابت در بورس شد. فروش های مدت دار رقم های اعجاب آوری را بروز داد ولی بورس آنها را باطل کرد.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی از 613 دلار به حدود 605 دلار هر تن فوب رسید. آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از 567  دلار به 560 دلار هر تن رسید. میلگرد صادراتی ترکیه نیز 10 دلار ارزان تر شده 670 دلار هر تن فوب ثبت شد.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 960 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد 15 یورو ارزان شده 685 یورو هر تن درب کارخانه شنیده شد.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: روند قیمت میلگرد صعودی بود. عملا بازار فعال شده است اما موجودی کافی در کارخانه ها نیست.

تیرآهن

فولاد ایران: با توجه به کاهش عرضه تیرآهن و تقاضای بازار روند قیمت صعودی بود.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی فوب دریای سیاه تا 10 دلار افت داشته 675 دلار هر تن فوب شنیده شد. برخی قیمت رایج بازار را 625 تا 675 دلار اعلام کردند. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز از 612 دلار به 595 دلار هر تن فوب رسید.
در جنوب شرق آسیا قیمت ورق گرم وارداتی 640 تا 660 دلار هر تن سی اف آر بود که 2.3 درصد افت داشت.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم در 840 یورو هر تن درب کارخانه باقی ماند. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 5 دلار ارزان تر شده 1170دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: ورق مبارکه روند نسبتا باثباتی داشت بازار مصرف این کالا هنوز فعال نشده است. قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 325000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 350000 ریال رسید.

اکسین

فولاد ایران:   ورق اکسین بازار آرامی داشت اما روز دوشنبه به یکباره شایعه قطعی برق کارخانه از اول خرداد بازار را بهم ریخت و باعث افزایش قیمت گردید. این در حالی است که عرضه کارخانه در بورس خریدار نداشت.

سرد

فولاد ایران: ورق سرد بازار باثباتی داشت. فعالیت بازار مصرف این کالا هنوز شروع نشده است.

گالوانیزه

فولاد ایران:  سکوت بازار ورق گرم همراه با افت قیمت ارز باعث ثبات نسبی قیمت ورق گالوانیزه گردید.

تحلیل هفته
در بازار جهانی
فولاد ایران:  با فعال شدن بازار چین و از سرگیری صادرات این کشور قیمت ها روند نزولی به خود گرفت ضمن اینکه صادر کنندگان ایرانی به دنبال کسب سهم خود از بازار هستند به همین دلیل رقابت بر سر تخفیف بسیار جدی عنوان می شود. صادرکنندگان ایرانی به علت مشکلاتی که در نحوه فروش کالا برایشان از اول اردیبهشت ماه در نظر گرفته شده با مسایل زیادی روبرو هستند که عملا صادرات را متوقف می کند.
فارغ از همه اینها قیمت نفت روند نزولی دارد و معنایش اینست که تقاضای کالاهای ما بخصوص در  بازار فولاد نزولی خواهد بود.
در بازار داخلی
فولاد ایران:  برنامه دولت متعادل کردن بازار از طریق تصمیمات مختلفی است. بازار هم این را می داند اما بی اعتمادی به تصمیمات دولت، انتظارات تورمی و احتمال قطعی برق باعث شده است تا بازار به راه خودش ادامه بدهد. مشکل بازار اینست که به چشم اندازهای دولت امیدوار نیست و به همین دلیل به تصمیمات آن نمی تواند دلگرم باشد. عرضه کالای صادراتی در رینگ صادراتی به صورت ریال مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان ایرانی به همراه دارد. چه در بعد تحریم و شناخته شدن عوامل پنهان آن چه و در مورد بازگشت ارز و یا تسویه حساب با بانک مرکزی، به همین دلیل به نظر می رسد که تصمیم گیری های دولت نمی تواند ادامه دار باشد بخصوص آنکه تابستان با قطعی برق هم در پیش است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا