طلا کمیاب‌ترین و گران‌ترین فلز نیست

معمولاً اعتقاد بر این است که طلا یکی از کمیاب‌ترین و گران‌ترین فلزات گرانبهاست اما فلزی وجود دارد که هم از نظر قیمت و هم از نظر کمیاب بودن آن را شکست داده است.

به گزارش  سبا 724 ، به نقل از مدیکال اکسپرس، ارزش پولی فلزات مختلف بسته به تقاضا و دسترسی به آن ها متفاوت است. طلا به دلیل تطبیق پذیری، رسانایی، دوام و ظاهر خوب در بین پنج فلز گران قیمت قرار می گیرد.

در حال حاضر گران ترین فلز و یکی از کمیاب ترین ها، رودیم است. این فلز به راحتی با اکسیژن واکنش نشان نمی دهد و این خاصیت آن را به فلزی نجیب تبدیل می کند و به این معنی که یک کاتالیزور کامل و در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است. سختی کلی و نقطه ذوب بالای 1964 درجه سانتیگراد، آن را در کنار پلاتین، پالادیوم، اسمیم، ایریدیم و روتنیم قرار می دهد.

توانایی آن در تحمل دما تا 600 درجه سانتیگراد و نامحلول ماندن در اکثر اسیدها، باعث می شود رودیوم برای استفاده در اتومبیل ها، هواپیماها و سیم های ترموکوپل با دمای بالا و مقاومت بسیار متنوع باشد.

رودیوم به عنوان نادرترین فلز گروه پلاتین، تقریباً 0.000037 بخش در میلیون در پوسته زمین وجود دارد، در حالی که طلا با فراوانی حدود 0.0013 بخش در میلیون یافت می شود. رودیم که عمدتاً در آفریقای جنوبی و روسیه تولید می‌شود، می‌تواند به‌عنوان محصول جانبی پالایش سنگ‌های مس و نیکل، که حاوی حداکثر 0.1 درصد از این فلز گرانبها هستند، تولید شود. سالانه حدود 16 تن رودیم تولید می شود.

کشف رودیم در سال 1803 توسط ویلیام هاید ولاستون، شیمیدان انگلیسی انجام شد که این عنصر را از یک قطعه سنگ پلاتین از آمریکای جنوبی استخراج کرد. این یافته اندکی پس از کشف فلز دیگری از گروه پلاتین به نام پالادیم توسط او به دست آمد. رودیم که به طور کلی همراه با رسوبات پلاتین یافت می شود، از نمونه ولاستون با حذف پلاتین و پالادیوم به دست آمد و پودر قرمز تیره ای باقی ماند که با گاز هیدروژن تصفیه شد تا فلز گرانبها رودیم آشکار شود.

این فلز جامد به رنگ سفید نقره ای روشن و منعکس کننده می درخشد، رودیم نام خود را از کلمه یونانی«rhodon» به معنای گل رز گرفته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا