آیا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده ادامه دارد؟

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده بر طبق نمودار، جو بازار و همچنین بررسی دلایل کاهش قیمت میلگرد در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. وضعیت نرخ دلار حاکم بر بازار فولاد در ابتدای فصل بهار می‌تواند دیدگاه روشنی در مورد افزایش یا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده پیش روی ما قرار دهد.

به گزارش سبا 724 ،یک عضو مجلس گفته است: با زمین گیر شدن اقتصاد ایران و بی ارزش شدن پول ملی، در همین یکماه اخیر بسیاری از اقلام ۵۰ درصد گران شده اند. این وضعیت نشان می دهد که برخلاف ادعای برخی کارشناسان با وضعیت باثباتی روبرو نیستیم که بتوان بهار امسال را با بهار سال های گذشته قیاس نمود. اما آنچه که مشخص است دلار از ابتدای سال ۹۷ که شروع لرزه های وحشتناک دلار به اقتصاد ایران بود در یک کانال صعودی با کف و سقف قدرتمندی در حال صعود است. (به شکل ذیل دقت کنید)

آیا قیمت دلار کاهش می یابد؟

* نوسانات قیمت دلار در روزهای آینده

اما با توجه به بررسی های مختلف الگوهای تکنیکالی بر روی نمودار دلار، به این نتیجه دست خواهیم یافت که دلار در حال حاضر منطقا باید بر روی قیمت ۴۷ الی ۴۸ هزار تومان قرار گیرد. از طرفی چون سیگنال مثبتی برای کاهش قیمت وجود ندارد در حال درجا زدن بر روی قیمت ۵۱ الی ۵۲ هزار تومان است. با این اوصاف سناریوهای پیش روی قیمت دلار در کوتاه مدت و میان مدت چگونه است؟

حمایتها و مقاومت های چندجانبه ای برای قیمت دلار در کوتاه مدت وجود دارد، از جمله این مقاومت ها ۵۵۵۰۰ الی ۵۶۰۰۰ تومان است که در صورت رسیدن به این قیمت شاهد پولبک و کاهش  5 الی ۷ هزار تومانی به خط میانی چنگال اندروز هستیم.

حال باید دید روند حاکم بر بازار دلار، بر ایجاد جو کاهش قیمت میلگرد کافی است؟ به طور کلی، افسار قیمت فولاد در بازار ایران به دست دلار افتاده است و این مهم حتی بر روی فاکتور عرضه و تقاضای بازار نیز تاثیر مستقیم میگذارد. چرا که تصور کنید فصل بهار و تابستان است و در این فصل ها طبیعتا موجودی انبارها به بالاترین حد خود رسیده و ساخت و ساز و مسکن نیز به اوج میرسد. اما در ایران مدتی است که بی ثباتی اقتصادی ناشی از بی ارزش شدن پول ملی این معادلات را برهم زده است و نه تنها بر روی ساختمان سازی و تقاضای فولاد اثر منفی داشته است، بلکه بخش تولید را هم با چالش های جدی روبرو کرده است. به طوریکه در ماه اخیر شاهد افت رتبه تولید ایران در سطح جهانی بوده ایم.

بر طبق گزارَش منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، ایران جایگاه دهمی خود را در ماه مارس ۲۰۲۳ در مقایسه با ۲۰۲۲ تقدیم ایتالیا کرده است.  این در حالی است که کشورهای چین، هند، روسیه، کره و ایتالیا با رشد تولید همراه بوده اند و کشور اوکراین نیز که به دلیل جنگ تولید خود را ۷۰ درصد کاهش داده است، به رتبه ۲۵ جهان سقوط کرده است.

* آیا کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده امکان پذیر است؟

از دیدگاه کاملا تکنیکالی، آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟ از این دیدگاه کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده منوط به بررسی نمودار قیمت میلگرد در بازار داخل نیز می‌باشد. این بررسی نشان میدهد که روند پیش رو هر چند مشابه روند نوسانات قیمت دلار است اما قیمت ۲۳ هزار تومان برای میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان که تحویل آن بنگاه تهران باشد، یک حمایت قوی است که کاهش بیشتر آن نیازمند رسیدن قیمت دلار به زیر محدوده ۴۸ هزار تومانی است که چندان قوی به نظر نمی‌رسد. (در این رابطه اگر نظری یا تحلیلی دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید.)

آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا