دلار همچنان مبنای قیمت‌گذاری فولاد باقی می‌ماند

یک فعال صنعت فولاد می‌گوید: با پایین آمدن قیمت داخلی محصولات فولادی، با کاهش عرضه داخلی مواجه خواهیم شد و در این صورت، تولیدکنندگان چاره‌ای جز صادرات ندارند.

به گزارش سبا 724، امیرحسین سبحانی نژاد در رابطه با نرخ‌گذاری عرضه محصولات فولادی در بورس کالا اظهار کرد: قیمت گذاری محصولات فولادی در تمام کشورها به قیمت‌های جهانی بستگی دارد. بر همین اساس، عرضه و تقاضای جهانی، موجودی‌های انبار و قیمت انرژی از عوامل موثر بر قیمت فلزات محسوب می‌شوند. همچنین نوسانات قیمت در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر صنعت و بازارهای بین المللی دیگر خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه دلار ۵۰ هزار تومانی تبعات جبران ناپذیری روی قیمت محصولات فولادی از جمله آهن آلات دارد، گفت:

در شرایط فعلی، عواملی مانند قیمت مواد اولیه، تفاوت نرخ نیما و ارز آزاد، هزینه‌های ترانزیت و شیوه قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا تأثیر مستقیمی بر حوزه فولاد دارند. البته مسائل سیاسی نیز در این حوزه تأثیرگذار است.

این فعال فولادی تصریح کرد:

از سوی دیگر، بازار نا به سامان دلار در دو ماه منتهی به سال ۱۴۰۱، تآثیرات بسیار زیادی در قیمت مقاطع فولادی به خصوص میلگرد گذاشت، بنابراین با در نظر گرفتن اینکه مبنای قیمت گذاری محصولی مانند شمش در بورس کالا براساس نرخ دلار است، در صورت تغییر قیمت ارز، محصولات فولادی نیز نوسان خواهند داشت.

سبحانی نژاد تصریح کرد:

با پایین آمدن قیمت داخلی محصولات فولادی، با کاهش عرضه داخلی مواجه خواهیم شد و در این صورت، تولیدکنندگان چاره‌ای جز صادرات نخواهد داشت. به همین دلیل برای حفظ تعادل بین این تفاوت و بازار، به نظر می‌رسد دلار همچنان مبنای اصلی خواهد بود.

وی در پایان اظهارداشت:

هر گونه افزایش یا کاهش نرخ دلار به جریانات سیاسی وابسته است و علاوه بر این، کشور از نظر منابع فولاد هیچ کمبودی ندارد. در نهایت می‎ توان گفت مهم‌ترین عامل نوسان بازار فولاد در سال جاری، اخبار سیاسی خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا