از سرگیری افزایش قیمت آهن

روز گذشته مجددا شاهد از سرگیری افزایش قیمت روز آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن و فولاد بودیم درحالی که روز سه‌شنبه نوسان بازار نسبتا آرام بود و قیمت‌ها ثابت اعلام می‌شد؛ اما در کنار رشد قیمت‌ها روند کاهشی و ثابت نیز کماکان مشهود بود.

قیمت دلار نیز همچنان در کانال ۵۱ هزار تومانی قرار داشت و در نزدیکی کانال ۵۲ هزار تومانی در نوسان بود، در پایان روز هم ۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات قیمت آهن

با وجود ثباتی که اواسط هفته در بازار آهن حکمفرما شده بود روز گذشته مجددا شاهد روند افزایشی در بسیاری از مبادی فروش بودیم، به این صورت که قیمت میلگرد آجدار در عمده کارخانه‌ها روند ثابتی داشت اما چند کارخانه بین ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومان افزایش داشت و کاهش ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومانی هم در چند کارخانه مشاهده شد. از ابتدای هفته قیمت میلگرد از ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و نرخ این محصول از کانال ۲۳ الی ۲۶ تومانی اعلام شد.

قیمت روز ناودانی اروپایی و ایرانی، قیمت روز سپری و قیمت نبشی نسبتا افزایشی بود و اکثر کارخانه‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان نرخ محصولات خود را بالا بردند اگرچه شماری از مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در عمده بنگاه‌ها مانند تیرآهن ذوب آهن، فایکو و کوثر اهواز بین ۵۰ الی ۱۰۰ هزار تومان افزایشی بود اما سایر کارخانه بدون تغییر قیمت عرضه شدند. با ایجاد کمبود برخی سایزهای تیرآهن، قیمت تیرآهن ۱۴ ذوبی نیز افزایش چشمگیری داشت و قیمت اعلامی هر کیلو از این تیر بین ۳۰ الی ۳۴ هزار تومان برآورد شد.

قیمت پروفیل قوطی نیز مانند سایر محصولات فولادی در اکثر کارخانه‌ها روند افزایشی داشت که بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومان برآورد شد همچنین قیمت لوله داربستی، لوله صنعتی، مبلی و سایر لوله‌ها نیز در عمده مبادی فروش ۴۰۰ الی ۸۰۰ تومان افزایش داشت.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه با افزایش ۲۰۰ الی ۵۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها مواجه بود، چند کارخانه ثبات قیمت داشتند و چند کارخانه هم حدود ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند؛ اما انواع ورق‌های سرد نسبتا ثابت بودند و قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و رنگی عمدتا تغییر قیمت نداشتند.

در بررسی دلایل افزایش هیجانی قیمت در روز گذشته می‌توان به ترس افزایش قیمت پیش از تعطیلی اشاره کرد که روال کارخانه‌های خصوصی است.

گزارش‌ها ‌از بورس کالای امروز حاکی است که حدود ۱۹۵ هزار و ۶۴۴ عرضه می‌شود که از این میزان ۱۳۶ هزار و ۸۸۳ تن به میلگرد اختصاص دارد ه قیمت آهن ۲۰ هزار و ۲۹۰ تومان تعیین شده است. همچنین حدود ۱۱ هزار و ۸۲۲ تن نبشی عرضه می‌شود که نرخ پایه آن ۲۲ هزار و ۲۵۹ تومان در نظر گرفته شده است.

از ۹۵ هزار و ۱۰۰ تن محصول بورسی روزگذشته هم ۸۲ هزار تن آن معامله شد. همچنین ۷۳ هزار تن شمش بلوم عرضه شد که کل حجم آن به فروش رسید. نرخ تعیین شده برای این محصول ۱۹ هزار و ۱۸۶ تومان برآورد شد که بیانگر افزایش ۱۰/۴ درصدی نرخ پایه شمش است./آهن پرایس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا