6 اصل مهم برای معاملات موفق در بورس

 

برای سرمایه‌گذاری موفق در بورس مانند هر فعالیت دیگری لازم است ابتدا با تمرین، گذراندن دوره‌های آموزش آنلاین بورس و مطالعه، مهارت خود را افزایش دهید.

به گزارش سبا 724 ، در این مقاله 6 اصل مهم را بررسی می‌کنیم که در کنار دریافت آموزش بورس و استفاده از ابزارهای سرمایه‌گذاری نظیر صندوق سهامی و صندوق درآمد ثابت، به سرمایه‌گذاری موفق شما در بورس کمک می‌کند.

1- آموزش ببینید

افرادی که قصد دارند به شیوه مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند، باید پیش از آغاز فعالیت در این بازار حتما نسبت به دریافت آموزش بورس اقدام کنند. برای اینکار می‌توانید ابتدا سراغ دوره‌های آموزش آنلاین بورس در مراجع معتبری از قبیل آموز (مرکز آموزش کارگزاری فارابی)، بروید و پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی، به مرور در دوره‌های پیشرفته‌تر شرکت کنید.

2- حد سود و ضرر مشخص کنید

پس از گذراندن دوره‌های  آموزش آنلاین بورس از قبیل دوره تحلیل تکنیکال، با مفاهیمی از قبیل تعیین حد سود و ضرر آشنا می‌شوید. تعیین حد سود و ضرر با کنترل احساساتی از قبیل ترس و طمع کمک می‌کند در زمان مناسب از سهم خارج شوید و با ریسک‌هایی مانند کاهش سود یا تجربه زیان سنگین روبرو نباشید.

منظور از حد سود قیمتی است که شما با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال تعیین می‌کنید و به محض رسیدن قیمت سهم به حد تعیین شده، آن را می‌فروشید. زمانی که برای خود حد سود تعیین کرده‌اید، دیگر تحت تاثیر طمع قرار نمی‌گیرید و به امید کسب سود بیشتر، سودی که محقق شده را از دست نمی‌دهید.

حد ضرر نیز به قیمتی اشاره دارد که شما باید با رسیدن سهم به آن، نسبت به فروش سهام خود اقدام کنید. فراموش نکنید زیانی که در پرتفوی خود می‌بینید محقق شده و مقاومت در برابر فروش سهم در شرایطی که حد ضرر فعال شده، کمکی به کاهش زیان سرمایه‌گذاری شما نمی‌کند.

3- سبدی متنوع از دارایی‌ها تشکیل دهید

حفظ تنوع یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید در تشکیل پرتفوی خود در نظر بگیرید. تشکیل پرتفویی از سهام شرکت‌های فعال در صنایع مختلف در کنار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با درجات ریسک متفاوت، می‌تواند در راستای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری بسیار موثر باشد. به‌عنوان مثال می‌توانید بخشی از منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری در یک صندوق درآمد ثابت قابل معامله مانند لبخند فارابی کنید. وجود این صندوق در پرتفوی شما -باتوجه به بازده قابل قبول و بدون ریسک- می‌تواند ریسک کلی سرمایه‌گذاری‌تان را کاهش دهد.

4- لیست معاملات و دلایل انجام هر یک را یادداشت کنید

به جز شرکت در دوره‌های آموزش آنلاین بورس، تصمیمات درست و اشتباهی که در معاملات خود دارید، در بلندمدت بهترین معلم شما هستند. برای اینکه از تجارب خود بهترین استفاده را بکنید، کافی است هنگام انجام هر معامله‌ای، برخی نکات از قبیل قیمت خرید، حد سود و ضرر، علت تصمیم‌گیری و نهایتا نتیجه هر معامله را جایی یادداشت کنید. یادداشت برداری از معاملاتی که انجام می‌دهید در کنار شرکت در دوره‌های آموزشی معتبر، تاثیر قابل توجهی روی افزایش میزان دانش و مهارت شما در سرمایه‌گذاری دارد.

5- میزان ریسک‌پذیری خود را بسنجید

تعیین میزان ریسک‌پذیری از مهم‌ترین اقداماتی است که باید پیش از آغاز سرمایه‌گذاری در بورس انجام دهید. چرا که در غیر این‌ صورت ممکن است منابع مالی خود را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی با ریسک بالاتر یا پایین‌تر از حد ریسک‌پذیری خود کنید و در این صورت یا بازدهی سرمایه‌گذاری برایتان جذابیت نخواهد داشت یا اینکه تحمل ریسک بالای سرمایه‌گذاری برایتان ممکن نخواهد بود.

تست‌های سنجش ریسک‌پذیری عموما تاثیر عواملی از قبیل سن، اهداف مالی و افق زمانی سرمایه‌گذاری را در برمی‌گیرند. به‌عنوان افرادی که با افق زمانی کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند ریسک‌پذیری کمتری دارند، چرا که ممکن است به سرعت به منابع مالی خود نیاز پیدا کنند و در چنین شرایطی منطقی نیست دارایی‌شان را در معرض ریسک بالا قرار دهند. در مقابل سرمایه‌گذارانی که با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند، فرصت بیشتری برای ریسک و به تبع آن کسب بازدهی بالاتر در اختیار دارند.

پس از تعیین میزان ریسک‌پذیری خود، سبدی از دارایی‌ها را تشکیل دهید که با میزان ریسک‌پذیری شما همخوانی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر خود را یک سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر می‌دانید، می‌توانید بخش بیشتری از منابع مالی خود را در یک صندوق سهامی مانند صندوق یکم اکسیر فارابی یا سلام فارابی‌(ETF) سرمایه‌گذاری کرده و بخشی را نیز به هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری وارد یک صندوق درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی کنید. در مقابل سرمایه‌گذاران محتاط می‌توانند بخش کمتری از منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی یا سهام شرکت‌ها اختصاص دهند.

6- تحت تاثیر احساسات معامله نکنید

احساسات و سوگیری‌های شناختی تا حد قابل توجهی روی سرمایه‌گذاری‌های افراد تاثیرگذار هستند. برای کاهش تاثیر این احساسات و سوگیری‌ها پیش از هرکار باید به وجود آن‌ها آگاه باشید. علاوه بر این استفاده از شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از قبیل سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی و درآمد ثابت، می‌تواند تاثیرات این خطاها و احساسات را از بین ببرد./به نقل از کارگزاری فارابی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا