کد مطلب:  1826تاریخ انتشار:  2 بهمن 1397 - 12:56
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

 مقاومت بانک‌ها می‌شکند؟

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر پایه شاخص‌های تولید ملی، وسعت و جمعیت کشور، تعداد شعب نظام بانکی باید در مجموع ۱۲هزار شعبه باشد و بر این اساس، تمامی بانک‌ها باید بهینه‌سازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند.
به گزارش سبا 724؛ بر مبنای اظهارات عباس معمارنژاد می‌توان انتظار داشت با توجه به تعداد 23هزار و 548شعبه فعال بانکی در سراسر کشور، طی یک بازه زمانی مشخص، 11هزار و 500شعبه از این تعداد به کار خود پایان دهند.

شاید بتوان نخستین واکنش‌های رسمی دولت به شرایط جاری شبکه بانکی را به سخنان رئیس‌جمهوری در پنجاه‌وچهارمین مجمع سالیانه بانک مرکزی که در آذر 93 و با حضور مدیران بانک‌ها بیان شد، ارجاع داد. در آن زمان، حسن روحانی با انتقاد از تعداد بالای شعب بانکی اظهار کرده بود: بانک مرکزی باید نسبت به شعب و تعداد بانک‌ها تجدیدنظر و نظارت بیشتری داشته باشد؛ او با طرح این سوال‌ها که هر چند صد هزار نفر چند بانک می‌خواهند یا یک میلیارد دلار چند بانک و چند شعبه می‌خواهد؟ تاکید کرده بود باید حساب و کتاب و چارچوبی برای تعداد شعب بانکی و خود بانک‌ها وجود داشته باشد؛ چرا که بانک‌ها به‌جای آنکه پول‌ها را صرف تاسیس شعبه‌های مجلل کنند، باید پول را در تولید بیاورند و بانک‌های دولتی هم سرمایه‌های خود را در اختیار کارآفرینان مولد قرار دهند. اگر چه در آن زمان هم زمزمه‌هایی مبنی بر ادغام بانک‌ها(که کاهش تعداد شعب نیز در بطن این طرح نهفته بود)، ایجاد شد اما اکنون با گذشت چهار سال از آن زمان، شبکه بانکی همچنان با این مشکل روبروست.

کوچ بانک‌ها از سیستم سنتی به مدرن
به نوشته آرمان، آمارها نشان می‌دهد ایران، در قیاس با کشورهای توسعه‌یافته و دارای درآمد مالی فراوان، از تعداد شعب بانکی بالایی برخوردار است؛ حال آنکه بهره‌وری سیستم بانکی ایران بسیار پایین بوده و در مواردی از مسیر اصلی خود منحرف شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که به دلیل آنکه بیش از نیمی از دارایی بانک‌‌ها صرف خرید ساختمان‌های شعب و هزینه‌کرد برای اداره کردن تعداد بالای شعب می‌شود، بهتر است بانک مرکزی با تسریع در روند اصلاح نظام بانکی و نجات این سیستم از بنگاهداری، بانک‌ها را به سمت وظیفه ذاتی خود یعنی واسطه‌گری میان سرمایه‌گذاران و بخش تولیدی سوق دهد. از همین رو بهترین توصیه به شبکه بانکی کشور، کوچ از سیستم سنتی شعبه‌محور به سمت روش‌های نوین کیوسک‌محور با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌هاست. با توجه به گسترش مناطق تحت پوشش اینترنت پرسرعت و افزایش آشنایی و آگاهی مردم نسبت به فناوری‌های نوین بانکی و الکترونیکی، اکنون شرایط مساعدی از لحاظ پذیرش اجتماعی برای ورود بانک‌ها به عرصه نوین فناوری اطلاعات فراهم است. بانکداری الکترونیکی به معنای یکپارچه‌سازی بهینه کلیه فعالیت‌های یک بانک از طریق به‌کارگیری فناوری نوین اطلاعات مبتنی بر فرآیندهای بانکی، منطبق بر ساختار سازمانی بانک‌هاست که امکان ارائه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم می‌کند. در شرایط کنونی و با توجه به تغییر شرایط زندگی جوامع، بانک‌هایی که با سرعت به سوی ارائه خدمات و ارتقا خدمات آنلاین می‌روند، فرصت آن را خواهند داشت که مشتریان بیشتری را جذب کنند و مناطق جغرافیایی بیشتری را تحت پوشش قرار دهند تا اعتبار خود را افزایش دهند؛ در کنار آن، افزایش بهره‌وری در نتیجه کاهش هزینه و جذب مشتریان بیشتر این فرصت را به بانک‌ها خواهد داد تا سپرده‌های جذب شده را به سمت تولید هدایت کرده و در نتیجه آن، با کمک به دولت بتواند در جهت افزایش شاخص‌های رشد اقتصادی و تقویت پایه‌های تولید نقش اصلی خود را ایفا کند. به طور کلی می‌توان گفت بانکداری الکترونیکی نقش عمده‌ای در ایجاد رفاه مشتریان، کاهش هزینه‌های حاصل از آن و همچنین صرفه‌جویی در وقت مردم جامعه را در بردارد.

شعبه‌محوری؛ منشأ فساد در بانک‌ها
بررسی تراکم شعب بانکی در هر کشور، بر اساس شاخص جمعیت و شاخص مساحت صورت می‌گیرد؛ بر این مبنا استانداردهای جهانی تعداد شعب بانکی در کشورها را به ازای هر 100هزار نفر بررسی می‌کند که بر این اساس پایین‌بودن تعداد شعب، می‌تواند بیانگر عدم توسعه‌یافتگی نظام مالی این کشورها باشد. از سوی دیگر بالابودن تعداد شعب در این شاخص لزوما نشان از توسعه بانکی این مناطق نخواهد بود و می‌تواند در نظام بانکی آن کشور، مفسده‌انگیز نیز باشد. همچنین استاندارد جهانی تراکم شعب بانکی بر مبنای مساحت، این تعداد را به ازای هر ۱۰۰۰کیلومتر مربع مساحت مورد بررسی قرار می‌دهد. بر مبنای همین شاخص‌هاست که کارشناسان اعلام می‌کنند تعداد شعب بانک‌ها در ایران، نسبت به جمعیت کل متناسب نبوده و ضرورت آن احساس می‌شود که برخی بانک‌ها بازنگری جدی در کاهش تعداد شعب خود انجام دهند. صاحب‌نظران و فعالان نظام بانکی شعبه محوری و قراردادن امکان و اختیارات بی‌حد و حصر به شعب را منشأ بسیاری از مشکلات بزرگ و فساد در بانک‌ها دانسته و حتی در سال‌های گذشته، از آن تعبیر به بمب ساعتی کرده‌اند که هر لحظه بیم آن می‌رود که مساله و مشکل تازه‌ای ایجاد کنند. بر اساس گفتار متخصصان بانکداری، از معایب شعبه‌محوری می‌توان به مواردی همچون برخورداری از ریسک‌های سیستماتیک در مدیریت فرایندها، مشکلات حقوقی در قراردادها و ترهین وثایق، اعتبارسنجی، کارشناسی و نظارت اعتباری غیرحرفه‌ای، وجود فساد در خدمات اعتباری، منفعل بودن سیستم‌های IT در بانک‌ها، اداره غیرحرفه‌ای برخی بانک‌ها و نظارت‌ناپذیربودن آنها اشاره کرد.

ایمیل مستقیم:   info@saba724.ir
  برچسب ها: بانک ها

بانک ها

, تراکم شعب بانک ها

تراکم شعب بانک ها

, نظام مالی

نظام مالی

, افزایش بهره وری

افزایش بهره وری

, بانکداری نوین

بانکداری نوین

, سیستم

سیستم

, کاهش شعب

کاهش شعب

, مدرن

مدرن

, اینترنت

اینترنت

نظر شما:
[ لطفاً از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید ]
نام: 
نظر شما: 
*
ایمیل: 
نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
*       
 

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی سبا 724 می‌باشد و درج هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می‌باشد

Copyright © 2015 saba724 - All rights reserved